کل 26849
2

رویکرد جدید زیست محیطی در تصفیه آب و پساب صنعتی با استفاده از سامانه ترکیبی بیولوژیکی ، فیلتراسیون جذب سطحی–تبادل یونی (مطالعه موردی: نیروگاه نیشابور)

  • کد خبر : 8430
  • 13 فروردین 1397 - 0:00
رویکرد جدید زیست محیطی در تصفیه آب و پساب صنعتی با استفاده از سامانه ترکیبی بیولوژیکی ، فیلتراسیون جذب سطحی–تبادل یونی (مطالعه موردی: نیروگاه نیشابور)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، ( ویژه نامه شماره ۴) ، بهار ۱۳۹۶

 

نویسندگان: بابک مهر آوران ، حسین انصاری

 

چکیده:

زمینه و هدف : سامانه ترکیبی بیولوژیک ، جذب سطحی، تبادل یونی یک فرآیند جدید در عملیات تصفیه آب و پساب بـوده کـه در آن بـا استفاده از فرآیند جذب سطحی در بسترهای شن سیلیسی و کربن اکتیو و نیز فرآیند تبادل یونی در بسـتر رزینی (رزیـن هـای ژل تـراوا) آلاینده های موجود در پساب ها به گونه ای کاهش یافته که قابلیت استفاده مجدد را داشته باشند. در این تحقیـق عملکـرد سیسـتم یـاد شده در تصفیه پساب نیروگاه نیشابور مورد بررسی قرارگرفته است .

روش بررسی: در این تحقیق بررسی تاثیر شارهای جریانی مختلف بر روی درصد حـذف TS وCOD در فیلترسیلیسـی بـا نسـبت هـای مختلف از شن سیلیسی ریز و درشت و نیز مقایسه درصد حذف یون های سدیم و کلسیم در شارهای مختلف بین رزین هـای شـاخص (ژل تراوا) و معمولی در تصفیه پساب فاضلاب بهداشتی و پساب کلین درین نیروگاه نیشابور انجام پذیرفت .

یافته ها: میزان یون سدیم از ١٢۵٠میلی گرم در لیتر به ١/٩ کاهش یافته و میزان COD از۴١١ میلی گرم در لیتر به صفر کاهش یافتـه است . میزان کند اکتیویته از ٢١٨٠ میکروزیمنس به ۵۶٠ میکروزیمنس کاهش یافته است . نتایج آزمایش ها بیانگر آن می باشـد کـه ایـن سیستم قابلیت حذف یون سدیم حتی تا ٩٩/۶ % را نیز دارد.

بحث و نتیجه گیری: استفاده از فن آوری بیولوژیک ، جذب سطحی- تبادل یونی دارای توانایی بالایی برای حجم وسیعی از عملیات تصفیه پساب بوده و علاوه بر آن دارای ارزش اقتصادی  بالایی نیز می باشد، در نیروگاه ها با استفاده از این سامانه ترکیبی می توان پسـاب کلـین درین (پساب  ناشی از درین بویلرها و بلودان بویلرها ) را با خلوص بالائی به چرخه آب مصرفی نیروگاه وارد کرد.

 

واژه های کلیدی: بسترشن سیلیسی ، فیلتر کربن اکتیو ، فیلتر رزینی ، سامانه ترکیبی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” رویکرد جدید زیست محیطی در تصفیه آب و پساب صنعتی با استفاده از سامانه ترکیبی بیولوژیکی ، فیلتراسیون جذب سطحی–تبادل یونی (مطالعه موردی: نیروگاه نیشابور) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8430

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.