کل 26847
3

روند اپیدمیولوژیکی داده‌های رسته‌ای سوانح و حوادث شهرستان سقز در سال ۱۳۹۳

  • کد خبر : 8614
  • 12 اسفند 1396 - 0:00
روند اپیدمیولوژیکی داده‌های رسته‌ای سوانح و حوادث شهرستان سقز در سال ۱۳۹۳

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : مسعود محمدی ، مرتضی محمد زاده ، اسد احمدی ، عظیمه اسماعیلی

 

چکیده :

سابقه و هدف : سوانح و حوادث به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زندگی انسان‌ها شناخته می‌شوند. لذا این مطالعه قصد دارد با استفاده از روش‌های دقیق و استاندارد آماری در بررسی داده‌های رسته‌ای حاصل از سوانح و حوادث در شهرستان سقز جهت پیشگیری از این حوادث راهنمای سیاست‌گذاران سلامت باشد.

روش بررسی : مطالعه به صورت مقطعی اجرا شد. از اطلاعات سوانح و حوادث شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز در سال ۱۳۹۳ استفاده‌شد. کلیه اطلاعات به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش بدون ذکر نام مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار R و از محاسبات آماری شامل آنالیز روند با روش رگرسیون نا پارامتری موضعی loess، رگرسیون چندجمله‌ای و آزمون نسبت چند نمونه‌ای و آزمون‌های تعقیبی استفاده شد.

یافته ها : بیشترین حادثه در جنس مذکر با ۷۳% و بیشترین محل رخداد حادثه در خارج از شهر با ۳۳% و تصادف نیز با ۴۵% بیشترین نوع حادثه را به خود اختصاص داد که برحسب آزمون کای دو در همه گزینه برحسب سطوح تفاوت معنیدار بود (P<۰.۰۵). شانس وقوع حوادث در روستا نسبت به خارج از شهر باگذشت از ماه پنجم سال(رفرنس) ۱۶% به ازای هرماه کاهش می‌یافت، درحالی‌که شانس وقوع حادثه بافاصله گرفتن از ماه پنجم برای حوادث شهری نسبت به خارج از شهر تفاوت معنیداری نداشت.

نتیجهگیری : با توجه به یافته می‌توان برنامه‌های پیشگیری را برای گروه هدف ۱۸ تا ۳۵ سال خصوصاً در مردان تعریف و بیشترین تمرکز پیشگیری را بر تصادفات رانندگی از طریق آموزش‌های لازم در این گروه سنی پیشنهاد داد.

 

واژه‌های کلیدی : اپیدمیولوژی ، سوانح ، حوادث ، رگرسیون ، روش‌های آماری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.