کل 26895
2

راه اندازی شبکه پایش و مدیریت پسماندهای ویژه

  • کد خبر : 20225
  • 08 اسفند 1395 - 0:36

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با راه اندازی شبکه پایش و مدیریت پسماندهای ویژه در آینده نزدیک، اضافه کرد: راه اندازی این شبکه به کنترل کلیه پسماندهای ویژه از مبداء تولید تا مقصد در شبکه پایش مستمر و بر خط و همچنین مدیریت پسماندهای خطرناک در کشور، منجر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت زیست که در همایش مدیریت پسماند ایران و آلمان سخن می گفت، با اشاره به زیرساخت های قانونی مدیریت پسماند در کشور همچون قانون جامع مدیریت پسماند، آئین نامه های اجرایی و سیاست های دولت برای حمایت از این حوزه، اظهار کرد: باید برنامه ریزی صحیح و همکاری بین بخشی و فرابخشی برای تحقق این سیاست ها و قوانین و زیرساخت ها و مدیریت صحیح پسماند در کشور داشته باشیم.

به گفته ابتکار، موضوع پسماند در برخی استان های کشور همچون استان های شمالی به موضوعی بحرانی و تهدیدکننده تبدیل شده است و رفع آن نیازمند عزم ملی است.

معاون رئیس جمهوری ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح پسماندها به ویژه پسماندهای ویژه و صنعتی، اظهار کرد: مسئولیت اصلی مدیریت پسماند با دستگاه های تولید کننده است. به طور نمونه، در خصوص مدیریت پسماندهای صنعتی، مسئولیت اصلی با صنایع و واحدهای صنعتی است همانطور که در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، مسئولیت با مراکز درمانی و بهداشتی و بیمارستانی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سطح استانی و ملی موظف به نظارت بر عملکردها است. زیرا ما نمی توانیم اجازه بدهیم که سرزمین مان با بی توجهی مدیران در سطح ملی و منطقه ای تبدیل به مجموعه ای از پسماندهای رها شده شود و در صورت تخطی و بی توجهی به قوانین و مقررات باید برخورد لازم و قانونی صورت پذیرد. 

وی در ادامه گفت: به رغم گام های جدی و مهم دولت یازدهم برای مدیریت پسماند در کشور، همچنان تا مدیریت کامل، جامع و علمی و رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

ابتکار با اعلام خبر راه اندازی معاون رئیس جمهور تشریح کرد : دولت یازدهم در خصوص مدیریت انواع پسماند در کشور برنامه دارد که طبعا مورد پیگیری و دقت لازم از طرف دستگاه های مسئول قرار می گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به سفر دو روز پیش خود به خوزستان همراه با رئیس جمهوری برای بررسی اقدام های دولت در خصوص مقابله با گرد و غبار و مدیریت عرصه سرزمینی در خوزستان که در حال حاضر به دلیل تعدد علل ایجاد بحران همچون تشدید خشکسالی ها، تغییر اقلیم و عوارض به بحرانی بزرگ برای تمام کشور و به ویژه خوزستان تبدیل شده است، گفت: در کنار موضوع گرد و غبار که یقینا وظیفه داریم با تمام تلاش و همت خود آثار و عوارض آن را کنترل کنیم و کاهش دهیم، در انتهای سفر و شب هنگام، نشست ویژه ای به میزبانی اداره کل محیط زیست استان و با حضور استاندار، فرماندار، دادستان و مقام های استانی ویژه موضوع پسماند و رها شدن پسماندها و نخاله های ساختمانی در خوزستان و اهواز برگزار کردم.

وی ادامه داد: در کنار بحران قابل رویت گرد و غبار برای رسانه ها و مردم ، پسماند به یک بحران پنهان تبدیل شده است که محیط زیست و زندگی و سلامت مردم را تهدید می کند.

ابتکار با ابراز تاسف از نبود توجه کافی شهرداران و شوراهای شهر و روستا در این زمینه و غفلت آنها از موضوع مدیریت پسماند، گفت: شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستا در خصوص مناسبات محیط زیستی شهر خود، ارتقای کیفیت زندگی و استانداردهای محیط زیستی شهر خود مسئولیت خطیر دارند.

معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به بعد اقتصادی موضوع مدیریت پسماند در سطح جهان داشت و اظهار کرد: امروز مدیریت پسماند به عنوان رکنی مهم در چرخه اقتصادی کشورها محسوب می شود تا جایی که تفکر اقتصادی گذشته بر مبنای اقتصاد خطی اکنون به تفکر اقتصاد دوار تغییر کرده است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می گیرد، باید به چرخه طبیعت و تولید و اقتصاد بازگردد و مجددا مورد استفاده قرار گیرد و از همین رو جدیدترین هدف گذاری اقتصادی اتحادیه اروپا مبنی بر تامین ۲۵ درصد از رشد اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه از محل بازیافت انرژی و پسماند است.

وی ابراز امیدواری کرد که ایران نیز با بهره مندی از ظرفیت همکاری های بین المللی بتواند به موفقیت هایی چشمگیر در مدیریت پسماند دست پیدا کند.

همایش مدیریت پسماند ایران و آلمان

ابتکار با اشاره به تلاش های دولت ایران برای توسعه همکاری های محیط زیستی و بهره مندی از فناوری های نوین در این حوزه، همچنین بهره مندی از دیپلماسی محیط زیست برای حل چالش های محیط زیستی در سطح ملی، اظهار کرد: پیرو تفاهم نامه منعقد شده طی ماه های گذشته با وزیر محیط زیست آلمان، شاهد همکاری ها و گام های موثری میان دو کشور در زمینه محیط زیست بودیم که همایش امروز نیز در ادامه همان همکاری ها است.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری ها و اقدام های ملی و بین المللی در زمینه محیط زیست، به اجرای سیاست های کلی محیط زیست نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تحقق اهداف برنامه ششم توسعه کشور، همچنین دستیابی ایران به هدف گذاری های بین المللی در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار منجر شود.

معاون رئیس جمهوری ضمن یادآوری ضرورت برنامه ریزی و اقدام برای مدیریت پسماند در سطح ملی با رویکرد جامع و توجه به ابعاد فنی، اقتصادی و محیط زیستی این موضوع، خاطرنشان کرد: آلمان از جمله الگوهای بسیار خوب و کشورهای موفق دنیا در زمینه مدیریت پسماند است و از این رو همکاری با این کشور می تواند برای رفع چالش پسماند در ایران بسیار موثر باشد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.