کل 26883
1

رابطه توانمندسازی ساختاری و عملکرد حرفه‌ای پرستاری در بیمارستان

  • کد خبر : 9516
  • 30 تیر 1396 - 0:00
رابطه توانمندسازی ساختاری و عملکرد حرفه‌ای پرستاری در بیمارستان

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۶ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمد رضا ملکی ، عظیمه قربانیان

 

چکیده :

مقدمه: بر اساس شاخص کار پرستاری- تجدید نظر شده (NWI-R) خود‌ مختاری، کنترل فراتر از عملکرد و همکاری پزشک و پرستار سه ویژگی عملکرد ‌حرفه‌ای پرستاری می‌باشد. در مطالعه حاضر رابطه توانمندسازی ساختاری محیط بیمارستان با عملکرد حرفه‌ای پرسنل پرستاری بررسی شده است.

روش بررسی: این پژوهش به صورت مقطعی در سال ۱۳۸۹ انجام شد. جامعه پژوهش پرستاران شاغل در یک مرکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی‌ ایران بود و ۱۰۰ نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی توانمندسازی ساختاری و عملکرد حرفه‌ای پرستاری به ترتیب از پرسشنامه‌های استاندارد شرایط اثر‌ بخشی کار- فرم مختصر شده ۲، Conditions of Work Effectiveness Questionnaire –II (CEWQ-II) و شاخص کار پرستاری تجدید نظر شده (Nursing Work Index–Revised: NWI-R) استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌ها آزمون تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره‌ استفاده شد و به این منظور نرم‌افزار SPSS16به کار رفت.

یافته‌ها: رابطه معنادار مثبت بین توانمند‌ سازی ساختاری و عملکرد حرفه‌ای پرستاری تایید شد‌(۰.۰۱P≤). همچنین سه زیر مقیاس توانمند‌ سازی ساختاری یعنی توانمند‌ سازی کلی، دسترسی به فرصت و دسترسی به منابع‌ توانسته‌ ۵۱.۱% تغییرات عملکرد حرفه‌ای پرستاری را تبیین نماید.

نتیجه‌گیری: گرچه بیمارستان مورد بررسی از نظر عملکرد حرفه‌ای پرستاری‌، خود‌ مختاری، کنترل فراتر از عملکرد و همکاری پزشک و پرستار‌ امتیاز بیش از ۶۰% را کسب نموده است، اما لازم است جهت ارتقا عملکرد حرفه‌ای در این بیمارستان برنامه‌ریزی شود تا ‌پرستاران و بیماران از پیامدهای مثبت عملکرد حرفه‌ای در بیمارستان بهره‌مند شوند و با توجه به رابطه توانمندسازی ساختاری و عملکرد حرفه‌ای پرستاری، لازم است سازه‌های توانمند‌ سازی ساختاری در محیط کار پیاده شود.

 

واژه‌های کلیدی : توانمندسازی ساختاری‌ ، ‌عملکرد حرفه‌ای پرستاری ، شاخص کار پرستاری‌ تجدید نظر شده‌ ، خود‌ مختاری ، کنترل فراتر از عملکرد ، همکاری پزشک و پرستار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9516

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.