کل 26853
0

رابطه استرس شغلی با عملکرد واحدهای بهداشتی- درمانی مرکز بهداشت شهرستان همدان

  • کد خبر : 30368
  • 15 تیر 1399 - 2:29
رابطه استرس شغلی با عملکرد واحدهای بهداشتی- درمانی مرکز بهداشت شهرستان همدان

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۴ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : یداله حمیدی ، ناصر فیاضی ، علیرضا سلطانیان ، غلامرضا حیدری ، محمد احمد پناه ، نسیم نظری ، معصومه جواهری

 

چکیده :

مقدمه : از آنجا که نیروی انسانی وکارکنان ازمهمترین سرمایه های یک سازمان به شمار می روند بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می توانند بر عملکرد و استرس شغلی آنها موثر باشند از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است بر این اساس پژوهش حاضربه بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد واحد‌های مختلف بهداشت و درمان پرداخته است.

روش بررسی :پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که جامعه مورد مطالعه آن کلیه کارمندان بهداشتی مراکز بهداشتی-درمانی شهری و روستایی شهرستان همدان بودند:که شامل ۱۵۰ نفربوده وکلیه آنها  مورد بررسی قرارگرفتند، پرسشنامه ها شامل پرسشنامه استرس آراس الیوت (۱۹۹۴) و چک لیست های سالیانه با وزرات بهداشت است که داده ها با آزمونهای پیرسون وتی مستقل وبا نرم افزار۱۶ SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت.

یافته‌ها: میانگین سطح استرس و عملکرد به ترتیب ۵۵.۱۶ ،۷۹.۶۴  که به ترتیب واحد بهداشت خانواده ۵۵.۱۴، ۷۸.۲۱ واحد مبارزه با بیماریها ۵۷.۰۶، ۷۶.۸۷ و واحد بهداشت محیط و حرفه ای ۵۴.۰۳ ،۸۳.۳۱ بود. نتایج نشان داد که سطح استرس کارکنان باعملکرد واحدها رابطه معنی دار و منفی (۰.۰۰۱p<) داشت و همچنین سن با عملکرد رابطه معنی دار مثبت (۰.۰۰۱p<)وبا استرس رابطه معنا دار منفی (۰.۰۰۱p<) داشت.

نتیجه گیری: با توجه به تائید رابطه سطح استرس وعملکرد کارکنان و اینکه منابع انسانی عامل کلیدی تعیین کیفیت، دسترسی و هزینه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی می‌باشند، توصیه میشود مدیران برای کاهش سطح استرس و برای افزایش بهره وری برنامه ریزی و اقدامات موثر انجام دهند .

 

واژه‌های کلیدی : استرس شغلی ، عملکرد سازمان ، کارکنان بهداشتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=30368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.