کل 26895
3

در شیرهای کاهنده فشار (شیر اطمینان) Bonnet باید بسته باشد یا باز؟

  • کد خبر : 4169
  • 26 آذر 1396 - 0:12
در شیرهای کاهنده فشار (شیر اطمینان) Bonnet باید بسته باشد یا باز؟

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

می ٢٠١٣

 

در شیرهای کاهنده فشار (شیر اطمینان) Bonnet باید بسته باشد یا باز؟

ایمنی فرآیند - می ٢٠١٣

عکس و تصویر شماتیک در سمت چپ یک شیر اطمینان فنری و معمولی را نشان می دهد. همانطوری که در تصویر شماتیک سمت چپ (پائین) نشان داده شده ممکن است بر روی Bonnet در شیر اطمینان محل ونت(Vent) وجود داشته باشد. اگر ونت تعبیه شده باشد، تصور بسته بودن آن در شرایط عملیاتی امری بدیهی است.

عکس و تصویر شماتیک در سمت راست نوع متفاوتی از شیر اطمینان را نشان می دهد.این شیر اطمینان از نوع Balance Bellows است. در این شیر بین Bonnet و مسیر اصلی فرآیند Bellows قرار دارد. هنگامی که مسیر ونت در محل Bonnet به اتمسفر باز می کند ، Bellows با جلوگیری از فشار برگشتی به فنر کمک می کند تا شیر اطمینان بسته شود. بدین ترتیب از خوردگی فنر نیز محافظت می گردد. توجه داشته باشید که از شکل ظاهری شیرهای اطمینان بسیار مشکل است که بتوان گفت دارای این سیستم است.

این شیرهای اطمینان (Balanced Bellows) جای اینکه فشار را مستقیماً به اتمسفر تخلیه کنند، به مسیرهای اصلی (Header) تخلیه می کنند. در شیرهای اطمینان معمولی فشار در محل Bonnet با فشار در پائین دست جریان برابر  است در حالیکه در شیرهای اطمینان که مجهز به سیستم Balanced Bellows هستند، در صورت عملکرد صحیح فشار در محل Bonnet معادل فشار اتمسفریک خواهد بود.

برای اینکه شیر بر مبنای طراحی عمل نماید در شیرهای اطمینان با سیستم Balanced Bellows فشار در محل Bonnet باید اتسفریک باشد، بنابراین مسیر تخلیه درBonnet نباید بسته باشد. البته باید به محلی ایمن تخلیه شود. در تصویر سمت راست (بالا) محل Bonnetدر شیر Balanced Bellows بسته شده (فلش  قرمز) علی رغم اینکه علائم هشدار دهنده مبنی بر وجود دارد.

ما چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟

  • با نوع شیرهای اطمینان در واحد خود آشنایی داشته باشید و برای اینکه این شیرها عملکرد درستی داشته باشند چه باید کرد.
  • در مورد وجود شیرهای اطمینان با سیستم Balanced Bellows سوال کرده و در صورت وجود این شیرها، علائم مناسب در نزدیکی شیر نصب کنید تا به افراد یادآوری شود که مسیر ونت در محل Bonnet  را مسدود نکنند. این علائم ممکن است تنها راه برای آگاهی کارکنان بهره برداری و تعمیرات باشد بنابراین آنها را در محل دید افراد نصب نمائید.
  • اگر مشاهد کردید که در شیری از نوع Balanced Bellows مسیر ونت در محل Bonnet بسته شده است فوراً آنرا گزارش کرده تا اقدام لازم صورت گیرد.

در واحد خود انواع شیرهای اطمینان را شناسایی کنید !

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.