کل 26863
2

درخواست ایران برای ادامه انجام عملیات مهار آتش نفتکش سانچی به صورت شبانه روزی

  • کد خبر : 19202
  • 22 دی 1396 - 21:18

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از حضور دو یدک کش ژاپنی برای کمک به عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی در آب‌های چین خبر داد و افزود : محدودیت‌هایی از جمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز در چهار روز گذشته وجود داشته که ایران خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس با اشاره به آخرین وضعیت و شرایط اطفا حریق نفت‌کش ایرانی در ‌آبهای چین اظهار داشت: عملیات اطفاء حریق از سوی یدک کش‌های آتشخواری که از سوی بندر شانگهای و مرکز تجسس – نجات چین در چند روز گذشته به کار گرفته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه «برای اطفاء سریعتر حریق از مراکز تجسس و نجات کشورهای اطراف درخواست کمک کردیم تا با همکاری مرکز تجسس نجات چین بتوانند سریعتر عمل کنند» افزود : در حال حاضر یک یدک کش از ژاپن در منطقه حادثه حضور دارد و یک یدک کش دیگر تا ساعاتی دیگر به منطقه خواهد رسید.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تعداد یدک‌کش‌های اطراف نفت‌کش به نظر می‌رسد کافی است اما محدودیت‌های دیگری ازجمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز طی چهار روز گذشته وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

حق‌شناس از کاهش حریق خبر داد و گفت: اما مشکل این است که ۱۱۵ هزار تن مواد نفتی با درجه اشتعال بین بنزین و گاز در نفت‌کش وجود داشته و به همین خاطر در مراحل اطفاء حریق طی روزهای گذشته هر بار با انفجارهایی روبرو می‌شویم که مجدداً کار از نو انجام شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر حضور تیم تجسس – نجات در منطقه، هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفت‌کش، ‌سفیر ایران در بندر شانگهای حضور دارند؛ اما تا زمانی که اطفاء حریق انجام نشود به‌طور طبیعی ورود به کشتی اقدام پر ریسکی است و قابل انجام نخواهد بود.

تلاش وزارت امور خارجه برای رفع مشکلات اعزام تیم تجسس – نجات از ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات اعزام تکاورهای ایرانی در شب گذشته به منطقه اطفاء حریق نفت‌کش بیان کرد : تشریفات قانونی تیم تجسس – نجات که قرار بود از ایران اعزام شود کمی به طول انجامید و وزارت امور خارجه در حال تلاش برای رفع مشکلات و اعزام تیم تجسس-نجات به محل حادثه است.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای ایرانی‌ در تیم تجسس-نجات چین حضور دارند و به‌طور طبیعی در صورت پایان اطفاء حریق وارد عمل خواهند شد.

حق‌شناس یادآور شد: دو روز پیش رئیس‌جمهوری،‌ وزیر راه و شهرسازی،‌ وزیر امور خارجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان مسئول پیگیری این حادثه انتخاب کرده و بر همین اساس به نظر می‌رسد شدت فعالیت چینی‌ها بیشتر شده است و امیدواریم اطفاء حریق طی روزهای آینده به اتمام برسد.

امیدواری به مهار آتش تا فردا شب

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری نیز ساعاتی پیش از آغاز عملیات اطفای حریق نفتکش «سانچی» از ۶ بامداد پنجشنبه بوقت ایران خبر داد و گفت: هویت پیکر یافت شده مشخص نیست.

محمد راستاد با بیان این که عملیات امروز با چهار آتشخوار آغاز شده است، تصریح کرد: چینی‌ها از نخستین ساعات سانحه در محل حادثه حضور داشته‌اند و عملیات را متوقف نکرده‌اند، اما به دلیل شرایط جوی، انفجارهای ناگهانی و انتشار گازهای سمی برخی مواقع عقب نشینی می‌کنند.

وی درباره این که آیا هویت پیکر یکی از کارکنان کشتی سانچی که ۲ روز پیش به شانگهای منتقل شد، مشخص شده است، افزود : در حال تبادل اطلاعات برای تشخیص هویت هستیم، اما هنوز هویت آن مشخص نشده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انتظار می‌رود شعله‌های آتش در نفتکش سانچی حداکثر تا پایان وقت روز جمعه مهار شود، همچنین روز گذشته (پنجشنبه) تیم متخصص امداد هلندی به محل وقوع آتش‌سوزی اعزام  شد.

توقف اطفای حریق نفتکش سانچی به دلیل بدی آب و هوا و امواج/ ژاپن از فردا کمک هوایی می‌رساند

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی امشب به دلیل بدی آب و هوا و امواج متوقف شد، افزود : انفجار امروز کار را سخت‌تر کرد اما کشور ژاپن از صبح فردا اطفای حریق هوایی را آغاز می‌کند.

هادی حق‌شناس درباره آخرین جزئیات اطفای حریق در نفتکش ایرانی سانچی بیان کرد : تیم تجسس و نجات در بندر شانگهای آماده ارائه خدمات است که به‌محض اطفای حریق به امور تجسس و نجات خدمه کشتی بپردازد. همچنین کشتی‌های ژاپنی و چینی اطراف این نفتکش استقرار دارند.

وی افزود: اطفای حریق به دلیل بدی آب و هوا و امواج سنگین امشب متوقف شد تا از صبح فردا و با کاهش امواج مجدداً انجام شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: کشتی از ۱۵۵ مایلی بندر شانگهای به ۱۸۰ مایلی این بندر و به سمت کشور ژاپن و ۱۳۵ مایلی اوکیناوای ژاپن حرکت کرده است. در همین راستا مقرر شد کشور ژاپن از صبح فردا با هلی‌کوپتر و هواپیماهای اطفای حریق، از طریق فوم‌پاشی به ادامه اطفای حریق بپردازند.

حق‌شناس ادامه داد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ساعت ۱۹ امشب عازم بندر شانگهای هستند تا از نزدیک جزئیات و ابعاد حادثه را بررسی و مدیریت کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد : از سازمان جهانی دریانوردی خواسته‌ایم از کشورهای همجوار برای اطفای حریق کمک گرفته و از آنها تقاضای همکاری داشته باشد.

حق‌شناس ادامه داد: متأسفانه ساعت ۱۰ صبح امروز انفجار دیگری در این نفتکش رخ داد و عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه و کار را بیشتر کرد. درصورتی‌که اگر این انفجارها رخ ندهد در ۲۴ ساعت عملیات اطفای حریق با موفقیت به پایان می‌رسد.

وی بابیان اینکه کماکان سوخت زیادی (میعانات گازی) در کشتی مانده است، افزود : آب‌خور این نفتکش ۱۳.۵ متر است و با توجه به شواهد و قرائن هنوز بخش اعظم سوخت در این نفتکش مانده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت این خدمه کشتی وجود ندارد و قطعاً به‌محض اطفای حریق و کاهش حرارت کشتی به‌سرعت تیم امداد و نجات وارد می‌شوند.

وی افزود: فعلاً غیر از همان یک جنازه که در سطح آبها یافته شد، اطلاع دیگری از سرنوشت خدمه وجود ندارد

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.