کل 26875
0

خطر فرآورده های زیست فناوری بر محیط زیست ارزیابی و کنترل می شود

  • کد خبر : 19642
  • 08 دی 1394 - 4:40
رییس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری از ارزیابی وکنترل، خطر فرآورده ها ومحصولات زیست فناوری برمحیط زیست وتنوع زیستی در کمیته حقوقی و ایمنی زیستی این ستاد خبر داد.

به گزارش ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکترشهاب الدین منتظمی افزود: ارزیابی مخاطرات ومدیریت خطر احتمالی فرآورده ها ومحصولات زیست فناوری برمحیط زیست و تنوع زیستی و ارزیابی مخاطرات زیست محیطی پسماندهای ناشی ازفرآیند تولید وتجزیه زباله و فاضلاب مراکز تولید محصولات زیست فناوری از مهم ترین اولویت هایی است که کمیته حقوقی و ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیگیری می کند. 

وی بیان کرد: نظارت بررعایت دستورالعمل های زیست محیطی و پایش دوره ای فرآیند تولید محصولات زیست فناوری توسط شرکت ها و مراکز تولید و معرفی قوانین الزام آور برای استفاده صنایع مختلف از محصولات و روش های زیست فناوری در حفظ محیط زیست، رفع آلودگی ها، کاهش خطرات و آسیب های ناشی از تولید مواد خطرناک از دیگر وظایفی است که جزء اولویت های کمیته محسوب می شود. 

به گفته منتظمی، ازدیگر اولویت های تعریف شده برای کمیته، شناسایی وپایش آلاینده های زیست محیطی با استفاده از روش های زیست فناوری، تولید فرآورده های زیستی مورد نیاز صنعت نفت(مانند صمغ زانتان، امولسیفایر و دِامولسیفایر زیستی، بایولوبریکانت) و توسعه و اجرای فرایند گوگردزدایی زیستی از گازها (حذف ترکیبات گوگردی مانند سولفید هیدروژن و اکسیدهای سولفور از گاز طبیعی یا گازهای خروجی صنایع) است. 

وی تصریح کرد: زیست پالایی محیط های آلوده به ترکیبات نفتی، تصفیه زیستی پساب های ویژه صنعت نفت و حفاظت صنعتی به روش زیستی و کنترل عوامل زیستی مخرب نیز جزء اقداماتی است که برای کمیته تعیین شده است؛ اما در مدت شکل گیری کمیته، به دلیل مشکلات موجود هنوز نتوانسته ایم به اهداف تعریف شده برسیم. 

منتظمی یادآور شد: در این کمیته قراربراین شد که قوانین الزام آور برای اجرایی شدن مصوبات جلسات تعیین شود؛ ولی هنوز موفق به این کار نشده ایم و نتوانسته ایم قوانین الزام آوری برای حفظ محیط زیست تعیین کنیم. 

وی اظهارکرد: اگر به کمیته ملی ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی توجه درستی صورت گیرد و مصوبات آن الزام آور شود، می توانیم کاری کنیم که صنعت به سراغ زیست فناوری بیاید و آلایندگی های خود را در محیط زیست کاهش دهد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.