کل 26847
2

خطرات انفجار گرد و غبار

  • کد خبر : 4251
  • 17 آذر 1396 - 0:04
خطرات انفجار گرد و غبار

توضیحات :

Beacon  Safety Messages

 

ایمنی فرآیند

می ۲۰۰۶


خطرات انفجار گرد و غبار

ایمنی فرآیند - مه 2006

تصویر سمت چپ یک بنای یادبود از معدن چیان زغال سنگ آنتراسیت شمال شرقی پنسیلوانیا را که در شهر جیم تورپ (به نام ورزشکار مشهور المپیک) نام گذاری شده است را نشان می دهد. این یک سنگ سنگ آهک آنتراسیت است – ساخته شده از بیش از ۷ تن کربن خالص . علامت روی بنای یادبود نشان می دهد که دارای مقدار انرژی ۲۰۵ میلیون BTU (216،۰۰۰ میلیون ژول) است که معادل حدود ۵۰ تن TNT است! بنابراین، آیا باید نگران مقدار زیادی از این انرژی در وسط یک شهر کوچک باشیم؟ البته این طور نیست، زیرا این اشتعال این زغال سنگ بسیار سخت است و اگر مشتعل شود ، به آرامی می سوزد. اما چه اتفاق می افتد ، اگر چند کیلوگرم زغال سنگ را به پودری ریزتبدیل کنیم، مانند تصویر سمت راست، و این پودر در هوا مانند ابر گرد و غبار در یک ساختمان یا فضای بسته دیگر معلق باشد ؟ اگر کبریتی را روشن کردیم یا منبع دیگری از آتش سوزی مانند یک جرقه الکتریکی ایجاد کردیم ، ممکن است نتیجه یک انفجار گرد و غبار بزرگ و مضر باشد. تصویر بالا نشان دهنده نتایج انفجاری است که باعث کشته شدن ۶ تن و زخمی شدن ۳۷ نفر شد.

آیا می دانستید ؟

۱. بیشتر مواد جامد که می سوزند می توانند ابری از گرد و غبار منفجره تشکیل دهند اگر اندازه ذرات ماده جامد به اندازه کافی کوچک باشد . برخی از نمونه های مواد که می توانند به عنوان گرد و غبار منفجر شوند شامل چوب، آرد، شکر، غلات، پلاستیک، مواد شیمیایی جامدات آلی و بسیاری از فلزات است .

۲. تجمعات گرد و غبار روی زمین ، در بالای مجاری یا مخازن، تیرهای تکیه گاه ، در سینی های کابل، بالاتر از سقف های معلق، می تواند ابرهای منفجره را ایجاد کند اگر به نوعی در هوا پراکنده شوند .

۳. یک لایه گرد و غباربا ضخامت ۱.۳۲اینچ (کمتر از ۱ میلی متر) برروی سطوح در معرض می تواند یک ابر گرد و غبار منفجره ایجاد کند که یک بار در هوا معلق شده است .

۴. یک لایه گرد و غبار را می توان به عنوان ایجاد کننده ی شرایط خطرناک در نظر گرفت اگر در منطقه ، تمام سطوح ، بیشتر از ۵% سطح یک اتاق بپوشاند .

می توانید چه کار کنید ؟

۱. هنگام جا به جایی مواد جامد که می توانند بسوزند از احتمال انفجار گرد و غبار آگاه شوید . دستورالعمل های عملیات ایمن مشخص شده برای جا به جایی پودرها و گرد و غبار در کارخانه خود دنبال کنید.

۲. اجازه ندهید که گرد و غبار روی زمین، بالای تجهیزات، تیرک ها و یا مکان های دیگر تجمع پیدا کند. از مناطقی که برای دیدن دشوار هستند، از جمله بالای مخازن یا بالای از یک سقف معلق آگاه باشید و به طور منظم آن ها را برای انباشت گرد و غبار چک کنید . مواظب تمام مناطق حتی آن گوشه ها و فضاهای پنهان ، باشید

۳. به ویژه برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار روی سطوح داغ مانند وسایل روشنایی، موتورهای الکتریکی، لوله های بخار و غیره جایی که گرما ممکن است باعث اشتعال گرد و غبار شود ، مراقب باشید .

۴. اطمینان حاصل کنید که هر وسیله ی مورد استفاده برای پاکسازی گرد و غبار (به عنوان مثال، یک جارو برقی الکتریکی) برای استفاده در جو مناسب است ، می تواند شامل گرد و غبار انفجاری باشد .

از خطرات انفجار گرد و غبار آگاه باشید!

دانلود نسخه انگلیسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.