کل 26863
0

حوادث ناشی از کار در ایران ۴ برابر کشورهای همجوار است

  • کد خبر : 17656
  • 26 آذر 1394 - 2:02
مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار حوادث ناشی از کار در ایران چهار برابر کشورهای همجوار است.

رسول یاراحمدی ظهر دیروز در نخستین همایش استانی ایمنی، بهداشتی و محیط زیست استان مرکزی افزود: تاکنون برای ۳۶ سازمان استانی شناسنامه HSE صادر شده است و شناسنامه‌ها هر سه ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه HSE مقوله‌ای سیستماتیک و نظام یافته است که از همگرایی و هم‌افزایی تبعیت می‌کند، تصریح کرد: HSE در صنعت نقش تنظیم‌کنندگی دارد و در فرآیند تولید نقش بسزایی ایفا می‌کند که در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار سازمان استانی و دو شهرک صنعتی در تهران شناسنامه HSE اجرایی شده است.

مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بر ضرورت افزایش همگرایی و هم‌افزایی در امور ایمنی واحدهای صنعتی تاکید کرد.

یاراحمدی با اشاره به اهمیت و جایگاه HSE گفت: HSE (امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی) به دلیل نقش حفاظتی و صیانتی جزو لاینفک تولید است و باید همزمان با طراحی و آغاز فعالیت تولیدی لحاظ شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت HSE یک شاخص رقابتی در عرصه مدیریتی است، بیان داشت: در گذشته HSE یک مقوله سمبولیک بود، ولی اکنون به عنوان یک رشته تخصصی و رسمی در هشت دانشگاه تدریس می‌شود.

مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه HSE نقش فرهنگ‌سازی و بستر‌سازی دارد، گفت: HSE مقوله‌ای متشکل از سلامت، ایمنی، محیط زیست و انرژی است که در روند تولید برای کاهش حوادث و حفظ سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

یاراحمدی با اشاره به نرخ بالای حوادث ناشی از کار در ایران گفت: آمار حوادث ناشی از کار در ایران چهار برابر کشورهای همجوار است.

وی اظهار داشت: گزارش تمام حوادث ناشی از کار تدوین و در قالب کتاب درس‌آموزی از حوادث کار در مرحله چاپ است.

مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین نقشه راه برای بهداشت، سلامت و ایمنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: ۵۰ کمیته تخصصی زیرمجموعه این نقشه راه عضویت دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این مراسم علت آمار بالای حوادث ناشی از کار در کشور را کافی نبودن برخوردهای قانونی و دخالت سیاستمداران در مسائل صنایع و سلامت عنوان کرد.

حسن طاهراحمدی افزود: یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین نقش را در حفظ و حراست محیط زیست انسان‌ها دارد، وزارت بهداشت و درمان به عنوان پرچمدار حفظ سلامت در جامعه است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۱۳ هزار کارگاه تولیدی و واحد صنعتی کوچک و بزرگ و بیش از ۶۷ هزار نفر شاغل در واحدهای تولیدی فعالیت دارند گفت: تامین و کنترل دوره‌ای سلامت شاغلان در واحدهای تولیدی از رسالت‌های مهم حوزه سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در سال ۹۳ حدود ۶۵ درصد از این شاغلین مورد معاینات دوره‌ای قرار گرفتند که این رقم از متوسط کشوری بیشتر است.

طاهراحمدی با اشاره به پایین بودن شاخص بازرسی‌های دوره‌ای از واحدهای تولیدی استان نسبت به متوسط کشوری اظهار داشت: نیروی انسانی سالم محور توسعه پایدار و موفقیت در اهداف و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیروی کارشناس روند بازرسی‌های دوره‌ای از واحدهای صنعتی کند است، افزود: هم‌اینک ۲۰ نیروی انسانی در حوزه بازرسی کار فعالیت دارند که به زودی به ۶۰ نفر افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با ابراز امیدواری از اینکه با افزایش نیروها روند بازرسی‌ها تسریع شود بیان داشت: ارتقاء ایمنی کار یکی از مولفه‌های مهم تعریف شده در برنامه نظام تحول سلامت است.(خبرگزاری فارس)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=17656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.