کل 26553
2

جزییات سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۷۹ مسافر

  • کد خبر : 23706
  • 18 دی 1398 - 22:49
جزییات سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۷۹ مسافر

یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایسنا ،مرتضی سلیمی در این باره اظهار کرد: این هواپیمای اوکراینی حامل ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی بوده است. بر اساس گزارش‌ها از این تعداد ۱۴۷ نفر ایرانی و ۳۲ نفر اتباع خارجی شامل ۶ تبعه کانادا، ۴ تبعه سوئد، ۱۱ تبعه اوکراین، ۱۰ تبعه افغانستان و یک تبعه انگلستان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش شاهدان محلی و ارزیابی‌های انجام شده در محل حادثه، هواپیما در آسمان دچار حریق شده است، گفت: ۳۰۰ نیروی عملیاتی از سازمان امداد و نجات، جمعیت هلال احمر استان‌های تهران و قم به وسیله ۴۵ دستگاه خودرو به محل وقوع حادثه اعزام شده‌اند. ترافیک سنگینی نیز در لحظات اولیه وقوع حادثه به دلیل تجمع ساکنان محلی ایجاد شده بود که ۲ فروند بالگرد با انجام ۳ سورتی پرواز نیرو و تجهیزات امدادی، ایمنی و بهداشت فردی اعزام شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پایان عملیات جمع آوری پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد و اظهارکرد: چهار تیم عملیاتی هلال احمر برای پاکسازی احتمالی منطقه در محل سقوط هواپیما حضور خواهند داشت.

رده سنی جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی

از میان ۱۷۹ نفری که بنابر اعلام رییس اورژانس کشور در پی سقوط هواپیمای اوکراینی در جنوب تهران جان خود را از دست دادند، ۱۴۷ نفر ایرانی بودند که نیمی از آنان در رده سنی جوان بودند.

بررسی تاریخ تولد جانباختگان ایرانی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در جنوب تهران نشان می‌دهد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی که به گفته پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور همگیشان جان خود را از دست داده‌اند.  ۵۳ مسافر یعنی معادل ۳۶ درصد آنان متولد دهه شصت شمسی بودند. پس از متولدین دهه شصت، دهه‌ هفتادی‌ها با ۳۰ مسافر، یعنی معادل ۲۰.۴ درصد قرار دارند.

پس از دهه هفتادی، متولدین دهه ۵۰ با ۲۴ مسافر و متولدین دهه ۸۰ با ۱۸ مسافر قرار دارند و به ترتیب ۱۶.۳ و ۱۲.۲۴ درصد از کل مسافران را شامل می‌شوند. متولدین دهه ۴۰ با ۹مسافر و متولدین دهه ۹۰ با هفت مسافر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سه مسافر نیز متولد دهه ۳۰ بودند، دو مسافر سال تولدشان نامشخص است و یک مسافر نیز متولد دهه ۲۰ بود.

کم سن‌ترین مسافر این پرواز نیز متولد ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

۳۲ مسافر این پرواز نیز دارای تابعیت غیرایرانی بودند که مسن‌ترین مسافر پرواز نیز در میان آنهاست. فردی به نام زین‌العابدین سعادت، از اتباع کشور افغانستان که برابر اطلاعات درج شده در مشخصات سفر تاریخ تولدش مربوط به سال ۱۹۰۰ میلادی است و معلوم نیست که آیا این فرد واقعا ۱۲۰ سال سن داشته یا اشتباهی در ورود اطلاعات مربوط به سال تولد این فرد رخ داده است.

همه‌چیز درباره هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در تهران

درحالی که سازمان هواپیمایی کشوری مدل هواپیمای سقوط کرده اوکراینی در نزدیکی تهران را ۸۰۰-۷۳۷ ذکر کرده، وبسایت این خط هوایی اوکراینی مدل هواهای درحال پرواز خود را ۷۳۷NG اعلام کرده که نامی است که به مدل ارتقا یافته ۸۰۰-۷۳۷ اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رسمی شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال ایرلاینز، ۴۲ فروند هواپیمای مختلف در خطوط هوایی این شرکت فعالیت کرده و به مقاصد مختلفی در کشورهای مختلف جهان پرواز می کنند که می توان به سه فروند هواپیمای پهن پیکر بلند – پرواز بوئینگ ۷۷۷ – ۲۰۰ ای آر، ۴ فروند هواپیمای بلند – پرواز بوئینگ ۷۶۷ – ۳۰۰ ای آر، ۲۸ فروند هواپیمای نسل جدید ۷۳۷ برای پروازهای با برد متوسط، پنج  فروند هواپیمای امبرائر- ۱۹۰ و ۲ فروند هواپیمای امبرائر-۱۹۵ برای پروازهای با برد متوسط  اشاره کرد.

هواپیمای نسل جدید بوئینک ۷۳۷ که به اختصار ۷۳۷NG نامیده می شود، یک هواپیمای باریک پیکر ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست، که به دو موتور CFM International CFM۵۶ مجهز شده است. این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط این غول هواپیماسازی معرفی شد و نخستین ایرلاینی که به خریداری و استفاده از آن اقدام کرد، ساوث وست ایرلاین (Southwest Airlines) بود. نخستین پرواز آن نیز در نهم فوریه همان سال به ثبت رسیده است.

تعداد هواپیماهای ساخته شده از این مدل توسط بوئینگ، تا نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی هفت هزار و ۴۶ فروند بوده است.

در واقع مدل هواپیمای بوئینگ ۷۳۷NG نسخه به روزرسانی شده و جدیدی از نسخه کلاسیک ۷۳۷ سری (۳۰۰/-۴۰۰/-۵۰۰) است.

با اینکه سازمان هواپیمایی کشور در اطلاعیه‌ سقوط هواپیمای اوکراینی از هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR خبر داده است اما در وب سایت رسمی این شرکت هواپیمایی نام این مدل هواپیما به چشم نمی خورد. بر اساس اطلاعاتی که در وب سایت رسمی این ایرلاین اوکراینی آمده است،  تنها هواپیماهای نسل جدید ۷۳۷ برای پروازهای با برد متوسط در خطوط هوایی آن فعالیت می کنند و نکته جالب توجه آن است که نام و نشانی از مدل هواپیمای ساقط شده در تهران به چشم نمی خورد.

بوئینگ ۷۳۷ – ۸۰۰ نسخه به روزرسانی شده از مدل ۷۳۷-۷۰۰ است که به عنوان جایگزین بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ معرفی شد و به خط تولید انبوه رسید.

این هواپیما به منظور رقابت با ایرباس A۳۲۰ وارد ناوگان هوایی ایرلاین های جهان شده است. این مدل هواپیما با ظرفیت صندلی ۱۶۲ مسافر و ۱۸۹ مسافر در دو کلاس پروازی قابل سفارش و پرواز است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=23706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.