کل 26853
0

جذب سطحی کروم (VI) از جریان هوا توسط زئولیت طبیعی

  • کد خبر : 10045
  • 09 فروردین 1396 - 0:00
جذب سطحی کروم (VI) از جریان هوا توسط زئولیت طبیعی

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : فریده گلبابایی ، الهام رحمان زاده ، سید غلامرضا موسوی ، علی فقیهی زرندی ، محمدرضا بانشی

 

چکیده :

مقدمه: کروم (VI) به عنوان یک عامل سرطان زای انسانی شناخته شده است که در فرآیندهای صنعتی مانند آب کاری‌، جوشکاری، نساجی، سیمان، فولاد زنگ نزن و … استفاده می‌شود. هدف از انجام این مطالعه، سنجش کارایی زئو لیت طبیعی در جذب سطحی کروم (VI) از جریان هوا و پارامترهای موثر بر آن است.
.
روش کار: در این مطالعه که از نوع تجربی مداخله‌ای بود، از دستگاه نبو لایزر (مهپاش) به عنوان مولد میست کروم استفاده شد و کارایی زئولیت طبیعی در جذب کروم (VI) از جریان هوا و عوامل موثر بر آن از قبیل میزان جریان هوا (۱ و ۳ لیتر بر دقیقه)، غلظت اولیه کروم (۰۵/۰، ۱۵/۰، ۱ و ۱۰۰ میلی‌گرم برمتر مکعب) و عمق بستر جذب (۵/۲، ۵ و ۱۰ سانتی‌متر) مورد بررسی قرار گرفت.
.
یافته ها: ظرفیت جذب زئو لیت با افزایش عمق بستر جذب، افزایش یافته اما با افزایش میزان جریان هوا و غلظت ورودی، کاهش پیدا کرد. به منظور تسهیل در پیش‌بینی عملکرد ستون جذب زئو لیت طبیعی، از مدل یون-نلسون و توماس استفاده شد. نتایج نشان داد این دو مدل تطابق خوبی با داده‌های آزمایشگاهی نقطه شکست دارند.
.
نتیجه گیری: با توجه به کاربرد فراوان کروم در صنایع مختلف و الزامات قانونی مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار‌، کنترل انتشارات آن در محیط‌های شغلی امری ضروری است. یکی از راه‌های کنترل انتشارات این آلاینده استفاده از فرآیند جذب سطحی می‌باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که زئولیت طبیعی کارایی بالایی در جذب سطحی کروم (VI) دارد.

 

واژه‌های کلیدی : جذب سطحی ، کروم هوابرد ، زئو لیت ، نبو لایزر ، مدل یون نلسون ، مدل توماس

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.