کل 26853
4

جان باختن ۱۸۱ نفر با گاز در ۱۱ ماه سال گذشته

  • کد خبر : 14054
  • 19 فروردین 1396 - 20:01

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از مرگ ۱۸۱تن در اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۵) در این استان خبر داد .

به گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این شمار مرگ در اثر مسمومیت با این گاز در۱۱ ماه سال۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۴) با شمار فوت شدگان در اثر مسمومیت با گازمونواکسید کربن ۱۲۳ مورد ۲/۴۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش از کل فوت شدگان در اثر مسمومیت با گاز منو اکسید در۱۱ ماهه سال گذشته۱۳۳ تن مرد و ۴۸ تن زن بودند.

پیش ازاین نیز سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۲۹،۱درصدی شمار مرگ ها بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۴) در کشور خبر داد بود.

همچنین در ۱۰ماهه سال گذشته ۵۶۸ تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند،که ۴۱۵ تن مرد و ۱۵۳ تن زن بودند. 

گاز منواکسیدکربن ،گازی سمی است که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند. 

وقتی این گاز، وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص ، وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا، سوزش چشم ها و فرد ، پس از سپری شدن زمانی بین یک تا ۲ ساعت، بسته به غلظت گاز کربن منواکسید موجود در مکان ، احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط می کند. 

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع تر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. 

کودکان ، سالمندان ،افراد با سابقه بیماریهای قلبی – ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می شوند.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=14054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.