کل 26883
3

تکنیک بازرسی بر مبنای ریسک و سودمندی های اجراء آن در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی

  • کد خبر : 37793
  • 02 دی 1399 - 14:38
تکنیک بازرسی بر مبنای ریسک و سودمندی های اجراء آن در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۹

 

نویسنده : بهنام مرادی

 

چکیده :

سابقه و هدف: در صنایع فرآیندی با توجه به حوادث بوقوع پیوسته که غالباً منجر به فوت و خسارات شدید به تجهیزات و محیط‌زیست گردیده است به دنبال روشی هستند که با اجراء‌ آن  بتوانند به‌صورت یکپارچه و برنامه‌ریزی‌شده از وقوع این حوادث به‌طور مؤثر پیشگیری و یا از شدت و احتمال آن‌ها بکاهند. هدف از این مطالعه بررسی تکنیک بازرسی بر مبنای ریسک و سودمندی‌های اجراء آن در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود.

روش بررسی: در این مطالعه مروری که از نوع توصیفی- گذشته‌نگر بود ابتدا کلیدواژه‌های مرتبط با عنوان پژوهش که شامل بازرسی برمبنای ریسک، مدیریت ریسک، احتمال وقوع ازکارافتادگی، پیامد وقوع ازکارافتادگی، آنالیز ریسک، مدیریت فرآیند، نگهداری و تعمیرات بر مبنای ریسک، مدیریت خوردگی، ایمنی فرآیند و مدیریت یکپارچگی دارائی بود انتخاب و سپس در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی Science Direct, PubMed, Google Scholar, SID, Google Search, Magiran, Civilica و  Scopus بدون محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. سپس یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های تأییدشده استخراج و تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت نتیجه‌گیری و جمع‌بندی در خصوص تأثیر مزایای این روش در بهبود سیستم مدیریت فرآیندی موردبررسی قرار گرفت.

یافتههایافته‌ها نشان داد مزایای به‌کارگیری بازرسی برمبنای ریسک در ۱۱دسته: کسب‌وکار(اقتصادی)، عملیات اثربخش، مدیریت ریسک،‌ مدیریت بازرسی اثربخش، مدیریت یکپارچه خوردگی و دارائی‌ها، صلاحیت و دانش کارشناسان، سلامت، ایمنی و محیط‌زیست ، تطابق با استاندارهای مبتنی بر ریسک و ایمنی ، ایمنی فرآیند،‌ انتظارات اجتماعی و الزامات قانونی و قضایی طبقه‌بندی ‌شدند. با توجه به مزایای ذکرشده،‌ بازرسی برمبنای ریسک، می‌تواند زمینه را برای اجرائی کردن سیستم‌های مدیریت فرآیندی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ایجاد کند.

نتیجهگیریمطابق یافته‌ها به‌کارگیری بازرسی برمبنای ریسک در صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی مزایای متعددی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پیاده‌سازی و اجراء بازرسی بر مبنای ریسک در صنایع مذکور می‌تواند باعث افزایش قابلیت کارکرد تجهیزات و بهبود سیستم مدیریت فرآیندی گردد.

 

واژه‌های کلیدی : بازرسی بر مبنای ریسک ، مدیریت ریسک ، نگهداری و تعمیرات ، یکپارچگی دارائی ، ایمنی فرآیند

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=37793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.