کل 26847
2

توجه به فناوری و تولید داخل در کنار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است

  • کد خبر : 49934
  • 24 آذر 1400 - 21:06
توجه به فناوری و تولید داخل در کنار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است

رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو گفت: اگر ما بنا داریم که از انرژی‌‎‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و اقتصاد انرژی را در کشور شکوفا کنیم حتماً باید در کنار این موضوع بحث تولید دانش فنی و تولید داخل را در نظر بگیریم، در غیر این صورت ما خام فروشی کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از  ایسنا احد ضابط، امروز ۲۴ آذرماه در پنجمین نشست علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) با موضوع «اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش صنعت، معدن و انرژی، آسیب‌شناسی، چشم‌انداز و راهکارها» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در سوره الرحمن می‌فرماید: «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطانٍ؛ ای گروه جنّ و انس، اگر می‌توانید از اطراف آسمانها و زمین (و از قبضه قدرت الهی) بیرون شوید، بیرون شوید (ولی این خیال محالی است زیرا) هرگز خارج از ملک و سلطنت خدا نتوانید شد».

وی افزود: همچنین در آیه دیگری نیز خدا می‌فرماید: «وَ تَرَی الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَهً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ إِنَّهُ خَبیرٌ بِما تَفْعَلُونَ»؛ و در آن هنگام کوه‌ها را بنگری و جامد و ساکن تصور کنی در صورتی که مانند ابر (تند سیر) در حرکتند. صنع خداست که هر چیزی را در کمال اتقان و استحکام ساخته، که علم کامل او به افعال همه شما خلایق محیط است.

رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو بیان کرد: آیت‌الله بهجت (ره) نیز بارها تاکید می‌کرد که اگر به همان اندازه‌ای که علم دارید عمل کنید، خداوند بهره علوم را به ما عطا خواهد کرد. از این‌رو ما باید به دنبال علم نافع باشیم و بتوانیم علومی که خدا در اختیار ما قرار داده است را به عمل تبدیل کنیم. در حقیقت خدمت به مردم همان علم نافع است؛ چراکه در این مسیر نفعی به مردم می‌رسد.

ضابط خاطرنشان کرد: در اینجا کلمه «نافع» را به ارزش افزوده ترجمه می‌کنم و علم نافع را علمی می‌دانم که ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به نوعی علمی است که می‌توان با استفاده از آن ثروت تولید کرد.

 

بیشتر بخوانید

 

ساخت دستگاه نظارت و اعلام حریق با کمک انرژی خورشیدی

کشورهایی با بیشترین استفاده از انرژی خورشید و باد

کاهش تولید انرژی خورشیدی بر اثر آلودگی هوا

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور بحث انرژی‌های تجدید پذیر بارها مطرح شده و مطرح می‌شود که البته بجاست. زیرا در دنیا به شدت بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌شود و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد چشمگیری همراه بوده و قطعاً هم بیش از این نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو گفت: وزیر نیرو اعلام کرده‌اند، که در طی ۴ سال آینده ۱۰ هزار مگابایت انرژی‌های تجدیدپذیر باید در کشور تولید شود که این مقدار در مقایسه با آن چیزی که تاکنون تولید شده رقم بزرگی است.

ضابط عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸، رقمی بالغ بر ۲۵ درصد از برق جهان از انرژی تجدیدپذیر که عمدتاً هم خورشیدی و بادی هستند، به دست آمده است و این در حالی است که در کشور ما این رقم کمتر از یک درصد است و این نشان می‌دهد که ما از نعمت‌های خدادادی در کشور به خوبی استفاده نکرده‌ایم. در کشور ما تونل‌های بادی بسیاری وجود دارد که متأسفانه در این‌ تونل‌ها توربین بادی‌ نصب نشده است.

وی اظهار کرد: در واقع ما باید بتوانیم شرایط خود را به لحاظ منابع، امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار داریم سنجیده و مشخص کنیم که باید بر روی چه موضوعاتی سرمایه‌گذاری در کشور  انجام شود . باید اقتصاد کشور را به درستی پشتیبانی کنیم.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های هوایی خاطرنشان کرد: حال این سوال مطرح است که استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابل استفاده از انرژی‌های فسیلی چگونه است؟. در صورتی که از انرژی‌ فسیلی استفاده نشود در آینده هم می‌توان از آن استفاده کرد اما اگر از  انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید امروز استفاده نشود دیگر این انرژی برای فردا قابل استفاده نیست. این انرژی که برای مصرف امروز بوده از دست می‌رود.

ضابط بیان کرد: به عنوان مثال اگر از بادی که در تونل بادی بینالود و تونل بادی خواف می‌وزد استفاده نشود دیگر این باد را امروز از دست می‌دهیم، این مورد دقیقاً معنای این آیه‌ از قرآن کریم است که خداوند می‌فرماید شما از نعمت‌هایی که به شما داده شده، استفاده نمی‌کنید.

وی تصریح کرد: زمانی‌که از آینده انرژی صحبت به میان می‌آید کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر باید لحاظ شود. اگر ما بنا داریم که از این انرژی استفاده کنیم و اقتصاد انرژی را در کشور شکوفا کنیم حتماً باید در کنار این موضوع بحث تولید دانش فنی، فناوری و تولید داخل را در نظر بگیریم، در غیر این صورت ما خام فروشی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=49934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.