کل 26853
2

توافق پاریس گرمایش زمین را زیر ۲ درجه افزایش نگه می‌دارد

  • کد خبر : 19702
  • 22 آذر 1394 - 0:22
«لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه که میزبان کنفرانس تغییرات اقلیمی است، می‌گوید: پیش‌نویس تازه توافق برای همه کشورها لازم الاجرا است و گرمایش زمین را زیر ۲ درجه افزایش کنترل می‌کند.

فابیوس پیش‌نویس حاضر را بلندپروازانه، متوازن و منصفانه توصیف کرده است. یکی از محورهای اختلاف نظر این بوده که هزینه برنامه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی چگونه بین کشورهای مختلف توسعه‌یافته و در حال توسعه توزیع شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکرات پاریس که با شرکت نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان برگزار می‌شود در موعد مقرر به نتیجه نرسید اما با امیدواری به اینکه رسیدن به توافق نزدیک است یک روز تمدید شد. صبح امروز (شنبه ۱۲ دسامبر) اعلام شد که کشورهای حاضر بر سر پیش‌نویسی تازه به توافق رسیده‌اند.

با وجود خوشبینی‌ها توافق هنوز نهایی نشده و کشورهای حاضر می‌توانند با آن مخالفت کنند. رهبران ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از ۳۰ نوامبر در پاریس گرد آمده‌اند تا به توافقی لازم الاجرا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی برسند. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در کانون مذاکرات قرار داشته است.

«مارتین کایزر» از مقام‌های سازمان غیردولتی صلح سبز، گفت که این مساله مطرح بوده که چه طور تعیین یک هدف بلند مدت برای کنترل گرمایش زمین می‌تواند به هدف گذاری مشخص میان‌مدت برای قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی بیانجامد.

او همچنین درباره انجام تعهدات مالی که کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکا پذیرفته‌اند تردید کرد و گفت: ظاهرش این است که همه چیز سر جایش قرار گرفته اما هنوز نمی‌دانیم این توافق چیز خوبی است یا بد!

فعالان محیط زیست همزمان با مذاکرات از کشورهای مختلف به پاریس رفته‌اند و مخالفت خود را با روند گفت و گوها و هدف‌گذاری‌های مذاکرات نشان داده‌اند.(ایسنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.