رئیس پلیس راه ناجا گفت: در شش ماهه نخست امسال ۲۴۱ کشته بر اثر حوادث جاده ای در کشور داشتیم که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل، ۳.۶ درصد شاهد کاهش تلفات جاده ای در کشور بودهایم.
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه ناجا امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پلیس راه و راهور استان گیلان که در سالن اجتماعات شهدای ناجا گیلان برگزار شد،
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اربعین امام حسین(ع) اظهار کرد: برخی مواقع کارشناسانی در مجامع مختلف حاضر میشوند که عملکرد عزیزان را زیر سوال میبرند، نه تنها
پلیس راه و راهور بلکه سایر بخشها بهرغم کمبودها توانستند در اجرای ماموریتها موفق باشند.
وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش تلفات جادهای، به لحاظ شاخصها، وضعیتی بدی نداریم ولی نسبت به اهداف ترسیم شده، فاصله داریم و
امسال بیش از پیش خود را نسبت به تحقق منویات مقام معظم مکلف میدانیم.
سردار حمیدی گفت: شاخصهای اصلی ارزیابی کشورها در حوزه تصادفات شامل ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ هزار وسیله نقلیه و یک میلیون تردد است؛ شاخص اول ایراد زیادی دارد
ولی شاخص تردد دقیقترین شاخص است زیرا در همه کشورها قابل اندازهگیری است. طبق شاخص ۱۰ هزار وسیله نقلیه و ۱۰۰ هزار جمعیت، تلفات جادهای ما از سال ۸۵ تا سال
۹۴ از ۱۹ هزار به ۵۰۰۰ فوتی رسیده است.
رئیس پلیس راه ناجا در خصوص تلفات جادهای در گیلان، بیان کرد: تلفات جادهای گیلان از ۹۷۳ نفر در سال ۸۵، به ۵۳۱ کشته در سال ۹۴ رسیده است که از سال ۹۱ به بعد
شاهد کاهش تلفات جادهای در گیلان هستیم، در مجموع گیلان ۴۵ درصد کاهش تلفات جادهای طی ۱۰ سال گذشته داشته است.
وی در خصوص آمار تلفات جادهای کشور در شش ماه نخست امسال، گفت: در شش ماه نخست امسال ۲۴۱ کشته بر اثر حوادث جادهای در کشور داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال
قبل، ۳.۶ درصد شاهد کاهش تلفات جادهای در کشور بودیم. در استان گیلان طی شش ماه نخست امسال سه نفر بیشتر از مدت مشابه در سال قبل کشته دادیم که این زنگ خطر است
و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.
سردار حمیدی گفت: در سال ۹۴ بیشترین برخورد با تخلفات جادهای را داشتیم که این نشان میدهد همکاران ما در راه و راهور کم کاری نداشتند. در حوزه تخلفات
جادهای انحراف به چپ شدیدترین و بیشترین اتفاقات را در پی دارد که به حوزه زیرساختی برمیگردد.
رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه کشور ما ۲۳۰ هزار کیلومتر جاده دارد، تصریح کرد: سامانههای هوایی و ریلی ۷ درصد حجم حمل و نقل را به خود اختصاص میدهند و
بیشتر حمل و نقلها در حوزه جادهای است؛ در استان گیلان همه از جاده تردد میکنند که باید در راستای ایمن سازی جادهها کار شود، راههای اصلی و آزادراهها
مشکلی ندارند اما راههای روستایی و تفرجگاهی و خصوصا راههای فرعی پر خطر هستند.
وی افزود: از معضلات ما در استانهای شمالی اشغال حریم راهها است که متاسفانه مجوز رسمی صادر میشود در حالیکه نباید اجازه دهیم در حریم راهها چیزی ساخته
شود.
سردار حمیدی با بیان اینکه فوت هر نفر بر اثر حوادث جادهای بیش از یک میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میکند لذا باید زیرساختها را ایمن کنیم، افزود: سواری،
موتورسیکلت، عابر پیاده و وانت به ترتیب مهمترین علل تصادفات در گیلان هستند.
رئیس پلیس راه کشور در خصوص اهم مشکلات گیلان گفت: حجم بالای تردد، عدم فراهم کردن زیرساختهای جادهای، عدم یکپارچگی راهها، تردد موتور و ادوات کشاورزی، وجود
راههای فرعی دو طرفه، فراوانی تصادفات عابر پیاده از جمله مهمترین مشکلات گیلان در حوزه راهها است.
وی با یادآوری اینکه ۵۳۰۰ طی سه سال در ۱۵۰۰ از ۳۰۰۰ نقاط حادثهخیز کشور کشته شدهاند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی نقاط
حادثهخیز نیاز داریم تا بتوانیم همزمان با توسعه راهها، حوزه صنعت را هم ایمن کنیم.
سردار حمیدی در پایان ضمن قدردانی از فعالیت سرهنگ شهیدیمقدم در حوزه پلیس راهور استان و همچنین از سرهگ رستگار در حوزه پلیس راه گیلان، گفت: این بزرگواران از
افسران پرتلاش، باتقوا و زیرک بودند که سرهنگ شهیدی مقدم امروز به کسوت بازنشستگی نائل میآید و سرهنگ رستگار هم با توجه به تجربیات ارزنده، به عنوان مشاور
فرمانده نیروی انتظامی استان در حوزه راه خدمت میکند.
گفتنی است، سرهنگ حسین محمدپور که به عنوان رئیس جدید پلیس راه استان گیلان منصوب شد، پیش از این رئیس پلیس راهور رشت بود؛ همچنین سرهنگ محمدرضا محمدی که به
عنوان رئیس جدید پلیس راهور استان منصوب شد پیش از این رئیس راهور شهر قزوین بوده است.(ایسنا)