کل 26876
1

تفاهم نامه ارتقای ایمنی کارگران در برابر تشعشعات هسته ای و صنعتی امضا شد

  • کد خبر : 22381
  • 13 آبان 1398 - 22:31
تفاهم نامه ارتقای ایمنی کارگران در برابر تشعشعات هسته ای و صنعتی امضا شد

تفاهم نامه ارتقای ایمنی کارگران در برابر تشعشعات هسته ای و صنعتی امضا شد

تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی در مورد ارتقای ایمنی در برابر پرتوهای هسته‌ای و صنعتی امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از خبرگزاری فارس، امروز تفاهم‌ نامه‌ای بین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار و پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی انرژی هسته‌ای در مورد ایمنی کارگران، کارفرمایان، پیمانکاران شاغل در مجموعه سیستم‌های پیشرفته انرژی هسته‌ای و صنایع مرتبط و صنایعی که دارای پرتوهای هسته‌ای هستند، منعقد شد.

در این تفاهم نامه بر استقرار سیستم‌های ایمنی تاکید و این نکته مطرح شد که سیستم‌های ایمنی در کارهایی که دارای پرتوهای هسته‌ای هستند، استانداردها مرتب به روز می‌شوند و شرایط ایمنی و بهداشت محیط کارکنان باید مرتب مورد بازنگری قرار گیرد.

علی‌اکبر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه گفت: مهم پیاده شدن و اجرای مفاد تفاهم نامه است و ما کمیته‌ای برای اجرای این تفاهم نامه تشکیل می‌دهیم و هر سه ماه یک بار گزارشی از عملکرد این تفاهم نامه ارائه می‌کنیم.

وی گفت:‌هدف از ای تفاهم نامه پیشگیری، آموزش و جلوگیری از حوادث است که البته در صنایع پیشرفته حوادث اندک است و سیستم‌های ایمنی در سازمان انرژی اتمی بسیار به روز است و ما می‌خواهیم سر ریز یافته‌های علمی خود را در قالب خدمات به سایر مجموعه‌های صنعتی ارائه کنیم و هدف ما بحث درآمدزایی نیست، بلکه بحث ارائه خدمات در راستای ایمنی و بهداشت محیط کار است.

زارعان گفت: خیلی از افراد فکر می‌کنند سانتریفیوژ فقط در حوزه انرژی هسته‌ای است در حالی که کاربرد سانتریفیوژ در مبحث سلامت، صنعت نفت و صنایع دیگر کاربرد دارد و برای ساخت واکسن نیز از سانتریفیوژهای خارجی استفاده می‌شد، در حالی که می‌توانیم با محصولات داخلی در این صنایع خودکفا شویم و از سرریز دانش‌مان می‌توانیم به صنایع دیگر خدمات ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه محور کار ما ایمنی و بهداشت در برابر تشعشعات مواد رادیواکتیو است،‌گفت: در زمینه بهداشت و ایمنی این کار تبادل اطلاعات بسیار مهم است که می‌توانیم تبادل اطلاعات بین پژوهشکده و مجموعه‌های متقاضی داشته باشیم و در خود سازمان انرژی اتمی یک جامعه ۱۵ هزار نفری از کارکنان به عنوان جامعه هدف ما هستند. البته آژانس انرژی اتمی هم بر استاندارد کار ما نظارت دارد و ما نیز استانداردهای جهانی و به روز را با دقت در محیط کار اجرا می‌کنیم.

در این مراسم حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: امضای این تفاهم نامه ما را مشتاق کرد که در شرایط تحریم اقتصادی در حوزه ایمنی کار همکاری خوبی با انرژی هسته‌ای داشته باشیم و به ویژه ایمنی در حوزه کار با مواد رادیواکتیو و صنایعی که دارای پرتوهای هسته‌ای هستند و موادی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود با استفاده از دانش بومی نسبت به بهداشت و استاندارد محیط کار استفاده کنیم.

معاون وزیر کار گفت:‌با استفاده از دانش خود می‌توانیم از تجهیزاتی که در حوزه سلامت و بهداشت کار است استفاده کنیم و در این تفاهم نامه سه موضوع تجهیزات، مراکز و فضایی که در اختیار ما است در جهت ارتقاء ایمنی و جامعه هدف که با پرتوها سر و کار دارند استفاده کنیم. همچنین آموزش‌های ایمنی در مورد تجهیزات را برای صد هزار نفری که در سراسر کشور در زمینه کار با مواد پرتوزا فعالیت دارند و همچنین تعیین استانداردهای سلامت و ایمنی محیط کار می‌توانیم با سازمان انرژی هسته‌ای همکاری کنیم.

وی گفت:تفاهم نامه‌ای قبل از سازمان انرژی هسته‌ای با وزارت نفت انجام شد که در راستای ارتقاء ایمنی و بهداشت محیط کار به امضا رسید.

معاون وزیر کار با بیان اینکه تحریم‌ها شوکی به ما وارد می‌کند گفت: در عین حال ما باید برای پیشرفت حرکت کنیم و امروز دانش فنی در اختیار ما برای ایمنی و بهداشت محیط کار قرار دارد و کمیته اجرایی برای اجرای موارد تفاهم نامه باید تشکیل شود و ما از طریق اداره بازرسی کار و مرکز تحقیقات و شورای عالی فنی که به عنوان پارلمان ایمنی کشور شناخته می‌شود می‌خواهیم در صورت تقاضای سازمان انرژی هسته‌ای یک عضو افتخاری از سازمان انرژی اتمی در شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی داشته باشیم و اگر نیاز به مجوز وزیر کار باشد در این زمینه مذاکره می‌کنیم.

به گزارش فارس این تفاهم نامه به امضای رئیس پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی سازمان انرژی اتمی و رئیس مرکز تحقیقیات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی رسید.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=22381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.