کل 26857
1

تعیین هزینه های اجتماعی(خارجی) انتشار SO2، NOX و CO2 در بخش انرژی کشور (نیروگاه ها)

  • کد خبر : 8708
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
تعیین هزینه های اجتماعی(خارجی) انتشار SO2، NOX و CO2 در بخش انرژی کشور (نیروگاه ها)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: نسترن رحیمی، نرگس کارگری، حسن صمد یار، محمد نیک خواه منفرد

 

چکیده:

زمینه و هدف : تولید برق دارای هزینه های خارجی است که عمدتا این نوع هزینه ها بر افرادی تحمیل می گردد که نقشی در تولید برق ندارند. هزینه های بیرونی یا خارجی زمانی شکل می گیرد که فعالیت های اقتصادی یک یا چند گروه بر گروه یا گروه های دیگر اثر منفی بگذارد. ساخت و بهره برداری از نیروگاه های حرارتی موجب انتشار دی اکسید کربن و اکسید های سولفور و نیتروژن می شود که می تواند بر ابنیه و سلامت انسان ها تأثیر منفی بگذارد. جهت برآورد دقیق هزینه های خارجی نیروگاه ها لازم است تا اثرات آلاینده های مذکور بر محیط زیست شناسایی شوند.

روش بررسی: در این تحقیق برآورد هزینه های اجتماعی انتشار گازهای SO٢،NOX  و CO٢ از نیروگاه های کشور به روش انتقال منافع و با استفاده از تعدیل ضرایب جهانی موجود و مرتبط برای اولین بار در کشور به انجام رسیده است . سناریوهای مورد استفاده در مطالعه شامل سناریوهای تجارت کربن و شاخص های آماری حیات و … می باشد. ابتدا  مطالعه بر روی ۵  نیروگاه در کشور به  انجام  رسید و سپس نتایج به کل نیروگاه های کشور تعمیم داده شد.

یافته ها: میزان هزینه های اجتماعی در این تحقیق به تفکیک گازهای فوق ، نوع نیروگاه ها و به ازای یک کیلووات ساعت برق تولیدی محاسبه شده است . نتایج بیان می دارد از میان تمامی سناریوها و اعداد به دست آمده مبلغ ١٣٣٠ ریال متوسط هزینه اجتماعی انتشار گازهای یاد شده به ازای یک کیلووات ساعت برق تولیدی می باشد.

نتیجه گیری: هزینه های اجتماعی بیانگر این نکته مهم است که قیمت واقعی برق شامل قیمت تمام شده (هزینه عوامل تولید) به علاوه هزینه های محیط زیستی و اجتماعی ناشی از تولید آن می باشد. اگر در محاسبات اقتصادی قیمت واقعی برق لحاظ گردد، استفاده از منابع انرژی های تجدید پذیر از قبیل باد، خورشید و … دارای توجیه کافی خواهد بود. علاوه بر آن ، مقدار انتشار آلاینده های محیط زیست نیزبه میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت .

 

واژه های کلیدی: هزینه های اجتماعی (خارجی) ، نیروگاه ها ، ایران ، SO٢ ، NOX  ، CO٢

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین هزینه های اجتماعی(خارجی) انتشار SO2، NOX و CO2 در بخش انرژی کشور (نیروگاه ها) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.