کل 26883
3

تعیین میزان بایو آئروسل های باکتریایی در محیط های بیمارستانی

  • کد خبر : 9789
  • 26 اردیبهشت 1396 - 0:00
تعیین میزان بایو آئروسل های باکتریایی در محیط های بیمارستانی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : محمدرضا مسعودی نژاد ، الهام نیک نهاد

 

چکیده :

سابقه و هدف: بایوآئروسل ها، ذراتی هستند که از باکتری، ویروس و عوامل وابسته مشتق شده اند و در یک گستره وسیع از نظر شکل و اندازه قرار دارند که به کمک دستگاه های مختلف نمونه بردار هوا، نمونه برداری میشوند. هدف ایـن مطالعـه، تعیـین میـزان بـاکتری هوابرد در هوای بیمارستان و تعیین نقاط آلوده برای اقدامات ضدعفونی تیم بهداشـت بیمارسـتان و انتخـاب مناسـبتـرین و کـاراترین سیستم تهویه هوا می باشد.

روش بررسی: این تحقیق در بیمارستان آیت … طالقانی تهران در بازه زمانی زمستان ۸۹ و بهار ۹۰ انجام شد. ۳۵ محل بنا بر حساسیت بیشتر آنها از دیدگاه نقش غلظت بایوآئروسل های باکتریایی در سلامت افراد و بیماران انتخاب گردید تا نشانگر کل محیط بیمارستان باشند. نمونه برداری در ۳ مرحله انجام شد و هر نمونه در شرایط یکسان، سه بار تکرار گردید. روش نمونه برداری فعال هوا به کار گرفته شد. همه نتایج بدست آمده با استاندارد EU GMP مقایسه مشخص گردید.

یافته ها: برابر استاندارد EU GMP، %۲۹ از همه نمونه های باکتری گرم مثبت در رده A، %۱۷ در رده B،%۴۳ در رده C و %۱۱ در رده D قرار دارند. همچنین %۹۱ از همه نمونه های باکتری گرم منفی در رده A، %۹ در رده B،%۰ در رده C و %۰ در رده D قرار دارند. میزان p-value باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به ترتیب،۰.۰۰۱ و ۰.۰۷۴ بود و بیانگر این موضوع میباشد که بین داده های بدست آمده از دو نمونه بردار هوا در شرایط عملکرد یکسان در خصوص باکتری های گرم مثبت تفاوت معنی دار وجود داشت و در خصوص باکتری های گرم منفی تفاوت معنی دار وجود نداشت.

نتیجه گیری: آلودگی های باکتریایی موجود در هوای بیمارستان اغلب از نوع گرم مثبت بود. بیشترین میزان آلودگی نشان داده شده مربوط به سرویسهای بهداشتی بانوان در بخشهای مختلف بوده و داخل بخشها و اتاقهای ایزوله آلودگی میکروبی بالایی مشاهده نگردید.

 

واژه‌های کلیدی : آلودگی هوا ، نمونه برداری هوا ، بایوآئروسل ، عفونت های بیمارستانی ، باکتری

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.