کل 26853
3

تعیین میزان آلودگی مایکوتوکسین ها در گندم های وارداتی به استان مازندران به کمک کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

  • کد خبر : 50649
  • 26 دی 1400 - 14:31
تعیین میزان آلودگی مایکوتوکسین ها در گندم های وارداتی به استان مازندران به کمک کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : رضا فرهمندفر ، سلیمه رشیدایی ابندانسری ، الهه مقصودلو ، مریم اثنی عشری

 

چکیده :

زمینه و هدف: گندم به‌دلیل تامین بخش اعظم آردهای مورد استفاده برای تهیه نان در اغلب جوامع از جمله ایران، یکی از مهمترین غلات به شمار می ­رود. امکان آلودگی گندم به مایکوتوکسین­ ها، بسته به شرایط مختلف تولید و نگهداری وجود دارد. با توجه به سرطان­ زایی و جهش­ زا بودن مایکوتوکسین­ ها نظارت بر میزان آلودگی در گندم ­های وارداتی و جلوگیری از ورود گندم با کیفیت پایین به زنجیره غذایی امری ضروری است. بنابراین مطالعه حاضر به منظور تعیین آلودگی گندم­ های وارداتی به استان مازندران انجام شد.

روش بررسی: در این تحقیق، نمونه ­های گندم وارداتی از کشورهای حوزه دریای خزر از نظر میزان رطوبت و مایکوتوکسین ­ها (اکراتوکسین A، زیرالنون و دئوکسی­ نیوالنول) مورد ارزیابی قرار گرفتند. آلودگی مایکوتوکسین­ ها به روش HPLC از طریق خالص ­سازی با ستون ایمونوافینیتی برای اکراتوکسین A و زیرالنون، و ستون فاز جامد برای دئوکسی نیوالنول انجام شد.

یافته ­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین اکراتوکسین A، زیرالنــون و دئوکسی ­نیوالنـول در گندم­ های وارداتی به ترتیب ۲/۲۴، ۱۳۳/۵۰و ng/g ۱۸۱/۶۰ بودند.

نتیجه­ گیری: همه نمونه ها از نظر میزان مایکوتوکسین ­ها بر طبق حدود مجاز تعیین ­شده توسط استاندارد ملی ایران در حد قابل قبول برای مصرف بودند. از طرف دیگر، ارتباط مستقیمی بین میزان دئوکسی ­نیوالنول با میزان رطوبت نمونه ­ها (۰/۰۹۲-) مشاهده نشد و همبستگی بین رطوبت با اکراتوکسین ­A و زیرالنون به ترتیب ۰/۱۰۴ و ۰/۱۶۸ بود.

 

واژه‌های کلیدی : مایکوتوکسین ، اکراتوکسین A ، دئوکسی نیوالنول ، زیرالنون ، گندم

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین میزان آلودگی مایکوتوکسین ها در گندم های وارداتی به استان مازندران به کمک کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.