کل 26883
5

تعیین ارتباط بین ویژگی‬ های دموگرافیک و جایگاه مهار بر کنترل حوادث در کارگران صنایع : مطالعه موردی

  • کد خبر : 8991
  • 26 مهر 1396 - 0:00
تعیین ارتباط بین ویژگی‬ های دموگرافیک و جایگاه مهار بر کنترل حوادث در کارگران صنایع : مطالعه موردی

توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان :محمد حسین بهشتی ، علی فیروزی ، رضا آقابابایی

 

چکیده :

زمینه و هدف: شرایط ناایمن کار و ویژگیهای فردی کارکنان دو عنصر مؤثر در وقوع حوادث میباشد. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده رفتار افراد، جایگاه مهار بر کنترل حوادث است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین ویژگیهای دموگرافیک و جایگاه مهار بر کنترل حوادث در کارگران است.

روش کار: در این مطالعه ۱۲۰ نفر از کارکنان یک کارخانه تولید چینی در استان خراسان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های جایگاه مهار ایمنی و جمع آوری اطلاعات دموگرافیک را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از SPSS-17 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: در این پژوهش میانگین و انحراف معیار نمره جایگاه مهار ایمنی کارگران به ترتیب ۳۵/۳۸ و ۵۷/۵ بود و بطور میانگین جایگاه مهار ایمنی کارگران مورد بررسی درونی است. ۶۹ نفر از افراد دارای نمره جایگاه مهار ایمنی درونی و ۴۷ نفر دارای نمره جایگاه مهار ایمنی بیرونی بودند. بین میانگین نمره جایگاه مهار ایمنی در گروههای مختلف سنی، همچنین بین میانگین نمره جایگاه مهار در زنان و مردان و افراد متاهل و مجرد اختلاف معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری: با توجه به اهمیت جایگاه مهار درونی برای کارکنان تمامی مشاغل و از آنجا که درصد بالایی از کارکنان مورد بررسی جایگاه مهار بیرونی داشتند؛ ضروری است متخصصین ایمنی و مدیران سازمانها فرهنگ کاری ایجاد کنند که جایگاه مهار ایمنی درونی را ترویج دهند و تسهیل کنند. این امر از طریق برگزاری دوره های آموزشی تغییر جایگاه مهار ایمنی بیرونی به درونی، امکان پذیر است.

 

واژه‌های کلیدی : جایگاه مهار ایمنی ، حوادث ، دموگرافیک ، کارگران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین ارتباط بین ویژگی‬ های دموگرافیک و جایگاه مهار بر کنترل حوادث در کارگران صنایع : مطالعه موردی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.