کل 26923
2

تصفیه پساب های صنعتی با استفاده از امواج فراصوت و نانوذرات اکسیدی

  • کد خبر : 19491
  • 21 بهمن 1394 - 9:36
محققان دانشگاه علوم پزشکی اراک موفق به سنتز نانوذراتی شدند که می تواند در فرآیند تصفیه پساب های صنعتی حاوی ترکیبات آلی با استفاده همزمان از امواج فراصوت و نانوذرات اکسیدی به کار رود.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، رضا درویشی چشمه سلطانی از محققان این طرح گفت: این نانوذرات که در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده اند، از خواص ضدمیکروبی و قارچ کشی با اثرات ضددرد و التهاب برخوردارند، به نحوی که التیام دهنده ناراحتی های گوارشی هستند، بنابراین این ماده با الگوی ساخت و پیش سازهای ارزان قیمت می تواند جایگزین مناسبی برای مواد مشابه باشد.

وی بیان کرد: تصفیه پساب صنعتی حاوی ترکیبات آلی سمی و مقاوم، از قبیل رنگ های آلی مصنوعی، نقش مهمی در فرایند بهبود سلامت و کیفیت زندگی جوامع بشری و حفظ اکوسیستم های آبی ایفا می کند؛ از لحاظ زیست محیطی، تخلیه پساب مربوط به صنعت نساجی به محیط های آبی، موجب جلوگیری از نفوذ نور درون محیط آب و در نتیجه پدیده فتوسنتز می شود. 

درویشی چشمه سلطانی اظهار کرد: به طور کلی، پساب تولیدی صنایع نساجی اغلب دارای ترکیبات رنگ زا با خاصیت زیست تخریب پذیری پایین هستند، از آنجایی که فناوری های مرسوم برای تصفیه آب مناسب این نوع پساب ها نیست، فرایندهای تصفیه شیمیایی نوین برای تصفیه پساب صنایع نساجی توسعه یافته اند. 

وی در مورد اهداف این طرح گفت: یکی از راهکارهای تصفیه پساب های صنعتی، استفاده از فرایندهای اکسیداسیون پیشرفته بر مبنای تولید رادیکال هیدروکسیل در محیط است که یکی از قدرتمندترین اکسیدکننده ها به شمار می رود و استفاده از انرژی امواج فراصوت به منظور تولید یون هیدروکسیل، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. 

درویشی چشمه سلطانی یادآور شد: نتایج آزمایش های صورت گرفته، تهیه نانوکاتالیزور با سطح واکنش مطلوب را تأیید می کند، علاوه بر این ارزیابی های ساختاری صورت گرفته نیز مبین خلوص بالای نانوذرات تولیدی است، نتایج این پژوهش نیز نشان داده است که سونوکاتالیست به دست آمده، توانایی بالایی در تبدیل آلاینده آلی به مواد غیرآلی غیرسمی نظیر آب و دی اکسید کربن دارد. 

نتایج این تحقیق در نشریه Ultrasonic Sonochemistry منتشر شده است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.