کل 26853
2

تصفیه فاضلاب شهری با بررسی عملکرد فرآیندهای هوازی و بی هوازی فیلم ثابت

  • کد خبر : 9002
  • 21 مهر 1396 - 0:00
تصفیه فاضلاب شهری با بررسی عملکرد فرآیندهای هوازی و بی هوازی فیلم ثابت
توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : سجاد رحیمی ، عادل مکمل ، محسن رضایی

 

چکیده :

زمینه و هدف: فاضلاب­ها یکی از عوامل آلودگی محیط زیست هستند. یکی از تاثیرات نامناسب تخلیه فاضلاب­های شهری به منابع آب­های پذیرنده، پدیده اتریفیکاسیون است و لذا بایستی آنها را جمع­آوری و از شهرها بیرون آورده، نخست آنها را پالایش و تصفیه نموده و سپس به گردش آب در طبیعت برگردانید.

روش کار: در تحقیق حاضر کارایی دو راکتور بیوفیلمی تحت شرایط هوازی و بی­هوازی جهت تصفیه فاضلاب شهری در مدت زمان ۶۰ روز بهره­برداری، مورد بررسی قرار گرفت. در سیستمASBBR دما در محدوده ۱۷ تا ۲۸ درجه سلسیوس و در سیستم SBBR در محدوده ۲۰ تا ۲۲ تنظیم شد. سیکل عملیاتی رآکتورها به صورت ۴ ساعته شامل ۸ دقیقه برای پرکردن، ۳ ساعت هوادهی، ۳۰ دقیقه ته­نشینی، ۷ دقیقه تخلیه و ۱۵ دقیقه به عنوان مرحله سکون در نظر گرفته شد.

یافته­ها: غلظت ورودی COD، ازت و فسفر کل به هر دو سیستم به ترتیبmg/L ۱۱۰ تا ۶۷۳، ۲/۳ تا ۲۵ و ۵/۲ تا ۷/۲۰ بود. همچنین متوسط راندمان حذف COD، ازت و فسفر کل به ترتیب در سیستم­های SBBR و ASBBR ۲۵/۹۳، ۲۱/۸۹ و۰۳/۸۷ و ۷۷/۶۲، ۳۶/۵۶ و ۳۳/۵۴ به دست آمد.

نتیجه­گیری: براساس نتایج، عملکرد سیستم SBBR نسبت به ASBBR مناسب­تر بوده و مکانیسم­های موثر در این فرایند دنیتریفیکاسیون، جذب فسفر و همچنین نیتریفیکاسیون همزمان در مرحله هوادهی است. نتایج حاصل از TEM نشان داد که جمعیت باکتری­هایی که توانایی تشکیل بیوفیلم را داشته­اند در سیستم SBBR نسبت به ASBBR بیشتر بوده است.

 

واژه‌های کلیدی : فرایند هوازی و بی هوازی ، راکتور بیوفیلمی ، اتریفیکاسیون ، فاضلاب شهری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تصفیه فاضلاب شهری با بررسی عملکرد فرآیندهای هوازی و بی هوازی فیلم ثابت ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9002

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.