کل 26883
3

تحلیل عدم‌قطعیت مدل‌های GCM و سناریوهای انتشار در ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر رواناب ماهانه حوضه بشار

  • کد خبر : 58041
  • 30 مرداد 1401 - 16:21
تحلیل عدم‌قطعیت مدل‌های GCM و سناریوهای انتشار در ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر رواناب ماهانه حوضه بشار

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۷

 

نویسندگان : محمد رضا خزائی ، حدیث خزائی

 

چکیده :

زمینه و هدف: در این مقاله، بزرگی و اهمیت عدم­ قطعیت­ های ساختار مدل­ های GCM و سناریوهای انتشار در نتایج ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر جریان ماهانه حوضه­ ی رودخانه ­ی بشار بررسی و مقایسه شده است.

روش بررسی: جریان حوضه توسط یک مدل بارش-رواناب مفهومی به خوبی شبیه­ سازی شد. سناریوهای اقلیمی دوره ۹۳-۲۰۶۷ خروجی شش مدل GCM برای سه سناریوی انتشار گازهای گل­خانه ­ای به روش عامل تغییرات ریز مقیاس شد. با ورود داده ­های اقلیمی دوره پایه و هر یک از ۱۸ سناریوی اقلیم آینده به مدل بارش-رواناب، اثر تغییر اقلیم بر جریان ماهانه­ ی حوضه ارزیابی شد. با مقایسه دامنه­ ی تغییرات نتایج تحت مدل­ های GCM و سناریوهای انتشار مختلف، عدم­ قطعیت آن­ها در نتایج بررسی و مقایسه شد.

یافته­ها: در شبیه­سازی جریان ماهانه ضریب تعیین (R۲) در دوره­ های واسنجی و اعتبارسنجی به ترتیب برابر ۹۶/۰ و ۹۴/۰ به دست آمد. تحت هر یک از سناریوهای انتشار و مدل­ های GCM پیش­یابی می­شود جریان و رژیم فصلی رودخانه در اقلیم آینده تغییر کند. با وجود آن، هر یک از عدم ­قطعیت­ های ناشی از انتخاب مدل­های GCM و سناریوی انتشار در نتایج مهم است. به عنوان نمونه تحت سناریوهای انتشار و GCMهای مختلف میانگین جریان ماه دسامبر در آینده از ۲۶% کاهش تا ۱۲۳% افزایش یابد.

بحث و نتیجه­گیری: پیش­ یابی می­شود که تغییر اقلیم اثر مهمی بر جریان حوضه داشته باشد. اگرچه عدم ­قطعیت مدل­ های GCM از عدم ­قطعیت سناریوی انتشار بزرگ­تر است، اما هیچ یک از این عدم ­قطعیت ­ها در تصمیم­گیری طرح ­های آینده ­ی حوضه قابل چشم­پوشی نیست.

 

واژه‌های کلیدی : جریان ماهانه ، عدم‌قطعیت ، تغییر اقلیم ، حوضه بشار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تحلیل عدم‌قطعیت مدل‌های GCM و سناریوهای انتشار در ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر رواناب ماهانه حوضه بشار ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=58041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.