کل 26874
2

تحقق حقوق زیست محیطی زاینده رود

  • کد خبر : 19541
  • 08 بهمن 1394 - 3:07

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران بارش های امسال در سرشاخه های زاینده رود را امیدوارکننده دانست و گفت: امسال برای نخستین بار در بین سدهای کشور، جریان و حقوق زیست محیطی در سد زاینده رود در نظر گرفته شد.

احسانی  در نخستین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه شش کشور در اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همین موضوع باعث تداوم جریان آب در زاینده رود و رسیدن آب به تالاب بین المللی گاوخونی شده است.  

وی ادامه داد: در بازدیدی که دیروز از تالاب گاوخونی داشتم شاهد ورود جریان آب قابل توجهی به این تالاب بودم که حجم ورودی آن حدود دو متر مکعب بود. 

وی با بیان اینکه ورود جریان آب به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان برای احیا و تامین حقابه کامل آن، امیدوار کننده است اظهار کرد: این آب ورودی نتیجه تامین آب برای حفظ تعادل محیط زیست و پایداری رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان است.  

احسانی، منابعی که باعث جریان افتادن آب به تالاب گاوخونی شد را پایداری جریان آب رودخانه، آب برگشتی از کشاورزی و بخشی از پساب ها عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه بهترین نزدیکی میان محیط زیست و آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود است گفت: اگر آب کشاورزی شرق اصفهان تامین شود تا حد زیادی حقوق محیط زیست نیز تامین می شود. 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا تابستان امسال جریان آب در زاینده رود قطع شد توضیح داد: اگر آب را قطع نمی کردیم نمی توانستیم به کشاورزان آب برسانیم. 

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران همچنین در پاسخ به  سئوال درباره زمان بازگشایی رودخانه زاینده رود جهت کشاورزی تصریح کرد: هنوز برای این موضوع برنامه ریزی نشده است و بستگی به آب ورودی سد زاینده رود، میزان بارش ها و گرما دارد.

وی با بیان اینکه ما حجم آب مشخصی برای آب کشاورزی در نظر گرفتیم ،افزود: این سهم با هماهنگی استان، جهاد کشاورزی و کشاورزان در اختیار آنها قرار می گیرد تا حداکثر منفعت را برایشان فراهم کند. 

احسانی، زمان طلایی ورود آب به سد زاینده رود را اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد اعلام کرد. 

بارش های امسال حوضه زاینده رود امیدوار کننده است

احسانی همچنین میزان بارش های امسال در حوزه زاینده رود بویژه در ایستگاه شاخص چلگرد را بسیار امیدوار کننده خواند و گفت: از ابتدای سال آبی امسال یعنی مهر ماه حدود ۷۰۰ میلیمتر بارش داشتیم که حدود ۵۰ درصد کل متوسط بارش دراز مدت و بالاتر از متوسط دراز مدت ۴۳ ساله است.

وی با بیان اینکه متوسط بارش ها از پارسال نیز بهتر بوده است افزود: امسال وضعیت بارش ها مطابق با چیزی که پیش بینی کرده بودیم اتفاق افتاد اما باید ببینیم در ماه های آینده بویژه بهار وضعیت چگونه خواهد بود. 

اصل انتقال آب میان حوضه ای سر جای خود باقی است

احسانی در پاسخ به سوالی درباره متوقف شدن طرح بهشت آباد گفت: طبق مصوبه ۱۳ شورای عالی آب، تونل بلند بهشت آباد مجاز دانسته نشد و وزارت نیرو باید دوباره درباره چگونگی انتقال آب میان حوضه ای مطالعه و تحقیق کند. 

وی با بیان اینکه باید مسیرهای جایگزین، مطالعه و بررسی شود اظهار کرد: مشاوران لازم در این زمینه بکار گرفته شده تا کار بررسی را انجام دهند و وزارت نیرو به جمع بندی نهایی برسد تا کمترین خسارت به محیط زیست وارد شود. 

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران تاکید کرد: در اصل انتقال آب شکی نیست اما نباید بر روی نحوه انتقال حساس باشیم و به یک شیوه اصرار بورزیم. 

وی با بیان اینکه همه ذینفعان برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود در حال همکاری و تعامل هستند گفت: همه باید نگاه عادلانه و یکپارچه داشته باشیم و با توجه به فضای همکاری و تعامل بوجود آمده می توان گفت که به مدیریت یکپارچه رسیده ایم. 

وی درباره بندهای مصوبه شورای عالی آب برای احیای زاینده رود نیز توضیح داد: برخی بندها بطور کامل اجرا شده و برخی ممکن است به حداکثر انتظار وزارت نیرو که ۱۰۰ درصد باشد نرسیده باشد.

احسانی با تاکید بر اینکه این جریان در حال حرکت است خاطرنشان کرد: لازم است توجه کنیم که مسائل و مشکلات حوضه آبریز زاینده رود در ۳۰ سال گذشته تا کنون ایجاد شده و نباید انتظار داشته باشیم که در یک تا دو سال همه مرتفع شود. 

نخستین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه شش کشور با حضور مدیران و کارشناسان شرکت های آب منطقه ای اصفهان، کرمان، قم، یزد و مرکزی روز چهارشنبه در اصفهان برگزار شد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.