کل 26877
1

تجهیزات حیاتی ایمنی باید آماده به کار باشند!

  • کد خبر : 33524
  • 19 مهر 1399 - 23:42
تجهیزات حیاتی ایمنی باید آماده به کار باشند!

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

فوریه ۲۰۱۹

 

تجهیزات حیاتی ایمنی باید آماده به کار باشند!

ایمنی فرآیند - فوریه 2019

در سال ۱۹۹۹ خاموشی در بخشی از واحد (در این مورد نقص سیستم الکتریسیته بدون از دست دادن فشار Steam) سبب افزایش فشارِ بیش از حد در چندین ظروف تحت فشار حاوی دوغاب (Slurry) اکسید آلومینیوم شده است. این افزایش فشار سبب پارگی ظروف تحت فشار در اثر پدیدۀ BLEVE شده است. در اثرموجِ انفجار و سودسوزآورِ مایع که رها شد ۲۹ نفر مجروح شدند که تعدادی دچار مصدومیت دائم گردیدند. خسارت به اندازۀ ده ها میلیون دلار بود و خوشبختانه مرگ و میر نداشت. بر اساس طراحی چندین لایه حفاظتی در واحد بود ولی در روز حادثه تعدادی از آنها کار نمی کرد:

۱- سیستم کنترلِ فشار بصورت دستی (Manual) بود بنابراین اپراتور می توانست فشار بیشتری را اعمال کند تا دوغاب قبل از سفت شدن عبور کند.

۲- سیستم ایمنی افزایش فشار (Interlock) از مسیر خارج شده بود (Bypass) تا اپراتور انعطاف بیشتری برای اعمال فشار مزید بر طراحی داشته باشد.

۳- ولو ایمنی کاهش فشار از سرویس خارج شده بود، چون در زمان بازکردن قبلی، دچار نشتی شده بود.

در این واحد به منظور جلوگیری از توقف و حفظ تولید، از مسیر خارج کردن (Bypass) و از کار انداختن تجهیزات حفاظتی امری معمول بود. نوع فرآیند و احتمال سفت شده دوغاب توجیهی بود که کارکنان این واحد به منظور حرکت دائمی دوغاب (بوسیله فشار Steam) ارائه می دادند . وقتی برق بخشی از واحد قطع شد، فشار سیستم افزایش یافت. بنابراین از آنجائیکه سیستم Interlock از مسیر خارج و تعداد زیادی از ولوهای کاهش فشار نیز از سرویس خارج بودند، فشار سیستم به مرحله ناایمن افزایش یافت .

اپراتور تجهیزات همواره با تمام محدودیت های تعیین شده و تجهیزات ایمنی آماده به کار باید در نظر گرفته شود. این موضوع بسیار مهم بوده و به همین دلیل CCPS آن را به عنوان یکی از ۲۰ مولفۀ برنامه ایمنی فرآیند بر مبنای ریسک در نظر گفته است. (Conduct of Operation)

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارس

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.