کل 26885
4

تجزیه و تحلیل پارامترهای مرتبط با حوادث برق گرفتکی بر اساس ارزیابی عملکرد ایمنی برق در کارگاه های صنعتی کوچک

  • کد خبر : 33712
  • 26 مهر 1399 - 1:50
تجزیه و تحلیل پارامترهای مرتبط با حوادث برق گرفتکی بر اساس ارزیابی عملکرد ایمنی برق در کارگاه های صنعتی کوچک

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : محسن مهدی‌نیا ، حمیدرضا حیدری ، ابوالفضل محمدبیگی ، منا غفوریان ، احمد سلطان‌زاده

 

چکیده :

مقدمه: حوادث برق‌گرفتگی دارای فراوانی کم و پیامدهای شدید می‌باشند. این مطالعه با هدف تجزیه‌وتحلیل پارامترهای مرتبط با حوادث برق‌گرفتگی و ارزیابی عملکرد ایمنی برق در کارگاه‌های صنعتی کوچک انجام شده است.

روش: این مطالعه در سال ۱۳۹۸ و در ۲۳۲ کارگاه صنعتی کوچک انجام شد.حوادث الکتریکی در بازه زمانی ۷-ساله در این کارگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. ابزار این مطالعه شامل گزارش حوادث برق‌گرفتگی و چک‌لیست محقق ساخت برای ارزیابی این کارگاه‌های صنعتی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های مطالعه با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، فیشر و رگرسیون انجام شد.

یافته‌ها: میزان بروز حوادث برق‌گرفتگی در ۱۲۵ کارگاه بدون اقدام ایمنی برق تقریباً ۱۰ برابر ۱۰۷ کارگاه دارای اقدام ایمنی بود. نظم و انضباط کارگاهی نامناسب در گروه اول و دوم به ترتیب ۵/۷۹% و ۰/۷۵% بود. خطای درک بیشترین نقش در بروز حوادث الکتریکی در دو گروه داشت (به ترتیب ۱/۶۴% و ۰/۵۰%). میزان آموزش و بکارگیری PPE در دو گره به ترتیب ۲/۳% و ۰/۴۴% و ۶/%۵ و ۱/۵۵% بود. بعلاوه، دو گروه مورد مطالعه از نظر انواع اقدامات ایمنی دارای اختلاف معنی‌دار بودند (۰۵/۰>P). نتایج مدل‌سازی پارامترهای تاثیرگذار بر حوادث برق‌گرفتگی نشان داد آموزش پیشگیری از بروز برق‌گرفتگی بیشترین ارتباط با دیگر متغیرها دارد.

نتیجه‌گیری: با وجود این یافته که ایمنی برق در کارگاه‌های صنعتی کوچک ضعیف می‌باشد، لذا پیشنهاد می‌شود با بکارگیری آموزش‌های کاربردی در زمینه ایمنی برق و همچنین اجرای سیستم‌های ایمنی مانند اتصال زمین و کلیدهای قطع کننده مدار به کاهش بروز حوادث برق‌گرفتگی کمک نمود.

 

واژه‌های کلیدی : برق‌گرفتگی ، کارگاه‌های صنعتی کوچک ، آموزش ، سیستم‌های ایمنی برق

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تجزیه و تحلیل پارامترهای مرتبط با حوادث برق گرفتکی بر اساس ارزیابی عملکرد ایمنی برق در کارگاه های صنعتی کوچک ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.