کل 26823
0

تامین کلی انرژی با پنل‌های خورشیدی شناور

  • کد خبر : 81511
  • 27 خرداد 1403 - 20:58
تامین کلی انرژی با پنل‌های خورشیدی شناور

پنل‌های خورشیدی شناور می‌توانند انرژی کل کشورها را تامین کنند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایسنا، براساس نتایج تحقیق جدید، پنل‌های خورشیدی شناور یا سیستم‌های فتوولتائیک شناور نه تنها فناوری نوآورانه بلکه نیروگاه بالقوه است که می‌تواند نیازهای برق کلی برخی کشورها را برآورده کند.

محققان دانشگاه بنگور، دانشگاه لنکستر و مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا، ارزیابی جهانی را برای تعیین قابلیت‌های این پنل‌های خورشیدی کم کربن آغاز کردند. این گروه داده‌های آب‌وهوایی نزدیک به ۶۸هزار دریاچه و مخزن در سراسر جهان، خارج از مناطق حفاظت‌شده و عاری از خشکسالی شدید یا شرایط یخبندان را تجزیه‌وتحلیل کردند.

آنان دریافتند که حتی با پوشاندن تنها ۱۰ درصد از سطوح این آب‌ها، سیستم‌های پنل‌های خورشیدی شناور می‌توانند تقریبا ۱۳۰۲ تراوات ساعت در سال تولید کنند که برای چهار برابر کردن مصرف سالانه برق بریتانیا کافی است.

پنل‌های خورشیدی شناور چیست؟

پنل‌های خورشیدی شناور، تاسیسات انرژی خورشیدی هستند که بر روی سکوهای شناور نصب شده‌اند و بر روی سطح آب‌ها مانند دریاچه‌ها، مخازن و حوضچه‌ها شناور هستند.

برخلاف پنل‌های خورشیدی سنتی زمینی، پنل‌های خورشیدی شناور می‌تواند به ویژه در مناطقی که زمین کمیاب یا گران است مفید باشد. این پنل‌ها مانند پنل‌های خورشیدی معمولی عمل می‌کنند و نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند. با این حال، جنبه منحصر به فرد پنل‌های خورشیدی قرار دادن آنها روی آب است.

اثر خنک‌کنندگی آب به افزایش کارایی پنل‌های خورشیدی کمک می‌کند، زیرا سلول‌های خورشیدی در دماهای پایین‌تر کارآمدتر عمل می‌کنند. علاوه بر این، قراردادن پنل‌ها بر روی بدنه‌های آبی نیاز به زمین را کاهش می‌دهد و فضای ارزشمندی را برای کشاورزی یا سایر اهداف آزاد می‌کند.

مزایای پنل‌های خورشیدی شناور

یکی از مزایای قابل توجه سیستم‌ پنل‌های خورشیدی شناور کاربرد دوگانه آنها درتولید برق در حالی است  که زمین را برای اهداف دیگر حفظ می‌کند. علاوه بر این، اثر خنک‌کنندگی آب، کارایی پنل‌های خورشیدی را در مقایسه با همتایان زمینی آنها افزایش می‌دهد.

مزایای زیست محیطی نیز با این فناوری همراه است. با پوشاندن سطح دریاچه‌ها، پنل‌های خورشیدی شناور می‌توانند تبخیر آب را کاهش دهند و با مسدود کردن نور خورشید و محدود کردن مواد مغذی، احتمال شکوفه‌های جلبکی را کاهش دهند، با این حال، تأثیرات زیست محیطی فراگیر همچنان در دست بررسی است و محققان خواستار مطالعات جامع‌تری هستند تا اطمینان حاصل شود که این سیستم‌ها اکوسیستم‌های آبی را مختل نمی‌کنند.

بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای آفریقا، کارائیب، آمریکای جنوبی و آسیای مرکزی، می‌توانند بین ۴۰ تا ۷۰ درصد برق سالانه خود را از پنل‌های خورشیدی شناور تامین کنند؛ حتی در مناطق کمتر آفتابی مانند فنلاند و دانمارک، پانل‌های خورشیدی شناور می‌توانند به ترتیب ۱۷ و ۷درصد از نیاز برق را تامین کنند.

فناوری خورشیدی شناور یک مرز امیدوارکننده در انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه می‌کند. کشورها با استفاده از منابع آبی کم‌استفاده، این فرصت را دارند که با توجه به نگرانی‌های زیست محیطی، تولید انرژی تجدیدپذیر خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند.

ادامه تحقیقات و استقرار استراتژیک پنل‌های خورشیدی شناور نوآورانه می‌تواند نقش مهمی در شکل‌ دادن به آینده‌ای پایدار و کم‌کربن داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=81511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.