کل 26847
2

تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس و تمرینات تعادلی- قدرتی بر درد، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی زنان میانسال مبتلاء به استئوآرتریت زانو

  • کد خبر : 59676
  • 17 مهر 1401 - 14:58
تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس و تمرینات تعادلی- قدرتی بر درد، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی زنان میانسال مبتلاء به استئوآرتریت زانو

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۹ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : سمیه برزه ، سید صدرالدین شجاع الدین

 

چکیده :

سابقه و هدف: استئوآرتریت یک اختلال مفصلی می باشد که با درد، تورم مفصلی، اختلال در ثبات عضلانی و ناتوانی عملکردی همراه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس و تمرینات تعادلی- قدرتی بر درد، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی زنان میانسال مبتلاء به استئوآرتریت زانو بود.

روش­ بررسی: تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون –پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. با روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس تعداد ۳۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه ۱۰ نفره تمرین پلاتس، تمرینات تعادلی- قدرتی و گروه کنترل تقسیم شدند. پیش از انجام پروتکل تمرینی از آزمون های مقیاس بصری درد جهت اندازه گیری درد و پرسشنامه KOOS به منظور اندازه گیری میزان عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی استفاده شد. سپس گروه های تمرینی به مدت ۸ هفته به انجام تمرینات پرداختند و در انتهای هفته هشتم این آزمون ها همانند پیش آزمون اندازه­گیری و تکرار شد. در مدت هشت هفته گروه کنترل هیچ یک از پروتکل­های تمرینی (پیلاتس یا تمرینات تعادلی- قدرتی ) را تجربه نکردند و فعالیت­های روزمره خود را داشتند. همچنین، از آزمون t وابسته برای مقایسه میانگین ها در دو مرحله قبل و بعد از آزمون، در سطح معنی داری P ≤ ۰/۰۵ استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد درد در گروه تمرینات تعادلی- قدرتی  و کیفیت زندگی در گروه تمرینات پیلاتس، تفاوت معنی­داری وجود داشت. علاوه بر این، هر دو گروه تمرینی تفاوت معنی­داری در آزمون عملکرد حرکتی ایجاد کردند.

نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد هشت هفته تمرینات پیلاتس و تمرینات تعادلی- قدرتی تاثیر معنی­داری بر درد، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی زنان میانسال مبتلا به استئوآرتریت زانو داشت اما اثر بخشی تمرینات تمرینات تعادلی- قدرتی بهتر بود.

 

واژه‌های کلیدی : تمرینات پیلاتس ، تمرینات ترکیبی ، کیفیت زندگی ، درد ، استئوآرتریت زانو

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تاثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس و تمرینات تعادلی- قدرتی بر درد، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی زنان میانسال مبتلاء به استئوآرتریت زانو ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.