کل 26877
1

تاثیر فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی با میانجی گری رضایت شغلی و امنیت شغلی

  • کد خبر : 32538
  • 21 شهریور 1399 - 13:52
تاثیر فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی با میانجی گری رضایت شغلی و امنیت شغلی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۶ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : محمد حسنی ، میثم قاسمی

 

چکیده :

سابقه و هدف: یکی از شرایط مهم برای حفظ و نگه‌داری نیروی انسانی ماهر ایجاد محیط کاری سالم و امن می‌باشد تا از طریق آن میزان پیامدهای منفی شغل کاهش یافته و پیامدهای مثبت شغلی نیروی انسانی ماهر سازمان‌ها و موسسات افزایش یابد.  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی با میانجی‌گری رضایت شغلی و امنیت شغلی  در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پژشکی شهید بهشتی به اجرا در آمد.

روش بررسی: این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش ۸۹۵ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که از میان آنان ۲۲۵ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته هابررسی تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین متغیرهای فاکتورهای محیط کاری سالم با پیامدهای مثبت شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین متغیرهای فاکتورهای محیط کاری سالم با پیامدهای منفی شغلی، رفتار کاری ضد تولید، فرسودگی شغلی و قصد ترک شغل رابطه معنی دار وجود دارد بیشترین میزان همبستگی معنی‌دار به رابطه بین استقلال شغلی با عملکرد شغلی (۷۷/۰=r) مربوط می‌شود. علاوه براین نتایج نشان داد که متغیرهای فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی مثبت با میانجی‌گری رضایت شغلی و امنیت شغلی تاثیر مثبت می‌گذارد. همچنین متغیرهای فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی منفی با میانجی‌گری رضایت شغلی و امنیت شغلی تاثیر منفی می‌گذارد.

نتیجه گیری: این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی رضایت شغلی و امنیت شغلی در بررسی رابطه علی فاکتورهای محیط کاری سالم با پیامدهای آن تاکید می‌کند.

 

واژه‌های کلیدی : فاکتورهای محیط کاری سالم ، رضایت شغلی ، امنیت شغلی ، پیامدهای مثبت شغلی ، پیامدهای منفی شغلی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.