کل 26875
0

تأثیر جلیقه‌های خنک‌کننده بر زمان واکنش و استرین حرارتی افراد در هنگام پوشیدن لباس‌های حفاظت شیمیایی – میکروبی – هسته‌ای در شرایط گرم و خشک آزمایشگاهی

  • کد خبر : 9867
  • 12 اردیبهشت 1396 - 0:00
تأثیر جلیقه‌های خنک‌کننده بر زمان واکنش و استرین حرارتی افراد در هنگام پوشیدن لباس‌های حفاظت شیمیایی – میکروبی – هسته‌ای در شرایط گرم و خشک آزمایشگاهی

توضیحات :

فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران

 

دوره ۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : حبیب الله دهقان شهرضا ، فیروز ولی پور ، حسین خلیلی گرجی ، بهزاد مهکی

 

چکیده :

مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر جلیقه­ های خنک‌کننده در حین پوشیدن لباس­ های محافظتی شیمیایی- میکروبی-هسته‌ای بر استرین حرارتی و زمان واکنش افراد بوده است.

مواد و روش ­ها: این مطالعه بر روی ۱۲ دانشجوی مرد با میانگین سنی ۲±۲۵ و شاخص توده بدنی ۱.۵±۲۳ انجام گرفت. هر یک از دانشجویان به مدت ۲۰ دقیقه در آزمایشگاه شرایط جوی با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۳۰ درصد بر روی تردمیل با سرعت km/h 2.4 فعالیت نمودند. نمره شاخص استرین فیزیولوژیکی، دمای دهانی، تعداد خطا و زمان پاسخ (Reaction time) در پایان هر دو مرحله اندازه‌گیری شدند و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نتایج مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: آزمون Wilcoxon نشان داد که میانگین تفاوت نمره شاخص استرین گرمایی (p=0.002)، دمای دهانی (p=0.002)، زمان پاسخ (p=0.002)، ضربان قلب (p=0.002) و خطا (p=0.003) در دو حالت با و بدون جلیقه خنک‌کننده معنی‌دار بوده است. میانگین شاخص استرین فیزیولوژیکی PSI در حالت بدون جلیقه خنک‌کننده ۰.۸۲۲±۴.۰۳۸ و با جلیقه خنک‌کننده ۰.۴۳۵±۱.۴۲ بود. همچنین میانگین زمان واکنش در حالت بدون جلیقه ۰.۰۹۷۲±۰.۷۶۹ و با جلیقه ۰.۰۹۷۷±۰.۵۳۹ بود.

نتیجه‌گیری: یافته­ های مطالعه نشان داد که جلیقه­ های خنک‌کننده باعث کاهش استرین فیزیولوژیکی، زمان واکنش و میزان خطای افراد می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : استرین حرارتی ، زمان واکنش ، شاخص استرین فیزیولوژیکی ، لباس های محافظتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.