کل 26875
1

بیش از٢٧ میلیارد متر مکعب آب به دلیل الگوی غلط مصرف غذا در کشور هدر می رود

  • کد خبر : 20209
  • 15 اسفند 1395 - 23:42

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد : الگوی غلط مصرف غذا در کشور موجب هدر رفت ٢٧.۵ میلیارد متر مکعب آب می شود.

معصومه ابتکار در همایش و جشنواره محیط زیست در منشور حقوق شهروندی اضافه کرد : این الگوی نادرست موجب می شود تا یک سوم غذا از مزرعه تا سفره هدر رود. 

وی افزود : برخی می گویند هدر رفت غذا چه ارتباطی به محیط زیست دارد؛ درحالی که این میزان هدر رفت منبع بزرگی از آب را هدر می دهد در حالی که امروز دیگر منبع آبی وجود ندارد که هدر برود و به همان نسبت هم خاک آلوده و حجم زیادی زباله تولید می شود. 

وی با اشاره به اینکه این الگوی مصرف ما ایرانیان است، تاکید کرد: باید این روند تغییر کند چون چاره ای غیر از این نیست زیرا دیگر محیط زیست تاب و تحمل فشار بیش از این را ندارد. 

ابتکار گفت: پاسخ ما در اصلاح رفتار این است که باید از کودکان آغاز شود در اینصورت می توانیم بنیان یک زندگی سالم را بنا نهیم که اجرای آن به شناخت حقوق برمی گردد که در حقوق شهروندی به آن تاکید شده است. 

وی اظهار کرد: اقدام رییس جمهور در ابلاغ منشور حقوق شهروندی بسیار مهم و ارزشمند است و در نوع خود یک تحول و رویکرد نوینی در این مقوله است. 

ابتکار گفت: اینکه رییس جمهور بحث محیط زیست را یکی از محورها و مولفه های شهروندی قرار داده است و زندگی سالم را مورد توجه قرار داده برای دنیای امروز رویکرد مهمی است 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افرود: ما برای منشور حقوق شهروندی به خصوص برای فصل محیط زیست آن برنامه ریزی خوبی انجام داده ایم که همایش امروز یکی از آنهااست. 

وی با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش گفت: سه سال گذشته تفاهم نامه ای میان دو نهاد منعقد شد و بندهای آن تاکنون به طور کامل اجرا شده است . 

ابتکار اضافه کرد:علاوه بر همکاری در زمینه آموزش های محیط زیستی، موضوعات محیط زیستی در کتاب های درسی آمده است؛اعتقاد داریم تغییر نگرش و اصلاح رفتار در زندگی باید از دوران کودکی آغاز شود. 

وی تاکید کرد: کودکان باید بدانند امروز کره زمین در خطر است و آینده آنها در معرض تهدید قرار دارد ، البته این مشکلات با کمک دولت ها و به دست خودشان قابل رفع است .  

معاون رییس جمهوری گفت: دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام داده که موجب شد در تهران امسال تا ١۴ اسفند ٢۵٧ روز هوای سالم و پاک داشته باشیم؛ یعنی ۶٣ روز بیشتر هوای سالم و پاک نسبت به مدت مشابه در سال ٩٢ داشتیم. 

ابتکار اظهار کرد:این اقدامات در کلانشهرهای دیگر نیز اجرا شده اند اما تا مطلوب فاصله داریم؛ برخی شهرها از یک تا سه میلیون خودرو دارند که اگر کنترل نشوند به محیط زیست به ویژه هوا آسیب وارد می کنند. 

وی اضافه کرد: مصرف گرا بودن ما ایرانی ها سبب ایجاد حجم زیادی زباله شده و منابع ما را هدر می دهد؛ امروز چاره ای جز تغییر آن نداریم. 

وی تاکید کرد: امروزه فعالیت های زیادی در زمینه مدارس سبز و مدارس طبیعت صورت گرفته است، همچنین دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را ابلاغ کردیم و ١٠۶ هزار مدارس ایران مکلف به رعایت آن با همکاری اولیا و مربیان و دانش آموزان هستند. 

ابتکار گفت: چه ایرادی دارد از الگوهای موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم، در ژاپن دانش آموزان در مقطع ابتدایی کار نظافت و نگهداری از فضای سبز مدارس را انجام می دهند در واقع آنها از این طریق شیوه درست زندگی را می آموزند. 

وی تصریح کرد: با تحولاتی که در جامعه شاهد آن هستیم و نگاهی که وزیر آموزش و پرورش نسبت به مقوله آموزش دارد می توانیم شاهد ارتقای اطلاعات و دانش عمومی در زمینه محیط زیست باشیم.

همایش و جشنواره 'محیط زیست در منشور حقوق شهروندی' امروز یکشنبه همزمان با روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در بوستان پردیسان برگزار شد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.