کل 26876
2

به‌کارگیری شاخص پیش‌بینی کننده ریسک جهت شناسایی و ارزیابی خطرات ایمنی در یک صنعت فولاد

  • کد خبر : 8260
  • 28 اردیبهشت 1397 - 0:00
به‌کارگیری شاخص پیش‌بینی کننده ریسک جهت شناسایی و ارزیابی خطرات ایمنی در یک صنعت فولاد

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان  : ابراهیم نظری پور آبدهگاه ، مهدی جهانگیری ، غلامحسین حلوانی ، مرتضی محمدزاده ، رضا قریب

 

چکیده :

مقدمه: مدیریت ریسک قلب از سامانه‌های مدیریتی مرتبط با بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست به شمار رفته و با استفاده از آن ضمن شناسایی خطرات محیط کار، می‌توان نسبت به اولویت‌بندی اقدامات کاهش ریسک اقدام کرد و با تعیین میزان ارجحیت هر خطر، تصمیم‌گیرندگان می‌توانند در خصوص میزان تخصیص منابع موجود جهت مقابله با هر ریسک برنامه‌ریزی نمایند.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی خطرات موجود در یک صنعت فولاد با استفاده از شاخص پیش‌بینی کننده ریسک (PRI) شناسایی و ارزیابی شد. با استفاده از یک رابطه میانگین‌گیری هندسی شاخص ریسک برای هر خطر محاسبه شد و با استفاده از مدل میانگین متحرک MA(2) شاخص پیش‌بینی کننده ریسک تعریف گردید. سپس باهم‌افزایی رویدادهای به وقوع پیوسته و شاخص پیش‌بینی کننده ریسک گستره‌های عددی این شاخص بر اساس وجود یا عدم وجود رویداد در سه حالت ایمن، اخطار و اقدام مشخص‌شده و خطرات شناسایی‌شده بر اساس این سه حالت رتبه‌بندی شد.

نتایج: در میان ۱۰۷ خطر شناسایی‌شده بالاترین امتیازات شاخص ریسک به خطر حریق (۷۴/۹) و خطر انفجار و پاشش ذوب بر روی افراد(۸۳/۷) اختصاص داشت. همچنین بیشترین فراوانی خطرات شناسایی شده به ایستگاه‌های کاری شارژ کوره (۲۵ خطر)، نظارت و پایش کوره (۱۴خطر) بوده و کمترین فراوانی خطرات شناسایی شده نیز به ترتیب مربوط به ایستگاه‌های کاری لجستیک و افزودن کمک‌ذوب، آنالیزگیری و سرباره گیری (یک خطر) تعلق داشت. ارزیابی خطرات نشان داد که بیشترین خطرات شناسایی شده (۴۸ خطر) در ناحیه اقدام قرارگرفته و نیازمند اقدامات سریع می‌باشد.

نتیجه‌گیری:شناسایی و ارزیابی خطرات موجود در صنایع با استفاده از شاخص‌هایی چون شاخص پیش‌بینی کننده ریسک که کاربردی ساده و سریع داشته و برای چند منظور قابل‌استفاده است می‌تواند باعث کاهش دوباره‌کاری‌ها و بهره‌گیری بیشتر از زمان گردد.

 

واژه‌های کلیدی : شناسایی و ارزیابی خطر ، شاخص پیش‌بینی کننده ریسک ، مدل میانگین متحرک ، صنعت فولاد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.