کل 26853
1

بررسی کیفی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان با در نظر گرفتن خواص فیزیکی و شیمیایی

  • کد خبر : 8507
  • 27 اسفند 1396 - 0:00
بررسی کیفی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان با در نظر گرفتن خواص فیزیکی و شیمیایی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، (ویژه نامه شماره ۲) ، پاییز ۱۳۹۵

 

نویسندگان: فرح حیدری ، غلامرضا میرکی

 

چکیده:

زمینه و هدف : کمپوست از کلمه لاتین Compositus گرفته شده که به معنای مرکب یا مخلوط و گاهی در فارسی به کود آمیخته مشهور است . بـا توجـه بـه ایـن کـه مواد قابل فساد زباله دارای ارزش اقتصادی ویژه ای است , با تهیه کود علاوه بر استفاده از این ارزش می توان زبالـه و بازیافـت آن را کنتـرل نمـود. بـر ایـن اسـاس احـداث کارخانه های کمپوست به منظور دفع بهداشتی و تولیدی کودی ارزشمند از این مواد، از الویت های اصلی مدیریت زباله های شهری در کشور به شمار می آید. هدف از ایـن مطالعه بررسی کیفیت شیمیایی و فیزیکی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان و مقایسه با استانداردهای جهانی و استاندارد ایران می باشد.

روش بررسی: این مطالعه به مدت ٩ماه بر روی کود کمپوست تولیدی در کارخانه زاهدان انجام شد. به منظور تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کمپوست تولیـدی در این کارخانه فاکتورهای نظیر pH ،هدایت الکتریکی ،کربن آلی ، ازت ، فسفر، سرب ، کادمیوم ، روی و مس مورد ارزیابی قرار گرفت . خصوصیات میکروبی کمپوست تولیدی نیز با تعیین مقادیر کلیفرم ، سالمونلا و تخم انگل مشخص گردید.

یافته ها: فاکتورهای مورد ارزیابی در زاهدان به ترتیب عبارتند از:میانگین درصد کرین (  ٢/۴ ppm)، درصد ازت (٩٨/١ ppm)، میزان سـرب ( ٩٨/٨٩ ppm)، میـزان کادمیوم  (۶٩۵/٢  ppm )،کیفیت میکروبی نمونه های کمپوست تولیدی در سطح B سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا قرار داشت .

نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که کمپوست تولیدی در کارخانه زاهدان از لحاظ فلزات سنگین در محدوده استانداردهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا (BNQ وCCME
و AAFC) در حد قابل قبول استاندارد ملی ایران می باشد. درصد کربن و ازت در اکثر موارد استانداردهای کمپوست را تامین می نماید ولی لازم است با توجـه به این که نسیت کربن به ازت بیش تر است ضایعات سبزی ها و میوه ها که حاوی نیتروژن بالایی می باشد را به مواد اولیه کمپوسـت اضـافه گردنـد. میـزان فسـفر در رده ٢ استاندارد ملی ایران
قرار می گیرد. میزان pH تقریبا بیش از حد استاندارد است که در این مورد افزوده کمی سـولفور منجـر بـه حـل مشـکل مـی گـردد. میـزان هـدایت الکتریکی در حد قابل قبول رده استاندارد ملی می باشد. نمونه های کود کمپوست قابلیت مصرف به عنوان عامل اصلاح کننده بافت خاک را دارد و نیز جهت ارتقاء کیفیت کود کمپوست عملیات تفکیک از مبداء در زباله ها و ایجاد شرایط کاملا ترموفیلیک در توده به عنوان دو استراتژی تاثیرگذار می بایست مورد توجه قرار گیرد.

 

واژه های کلیدی: کمپوست ، استاندارد ، آلاینده ، بازیافت

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی کیفی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان با در نظر گرفتن خواص فیزیکی و شیمیایی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.