کل 26853
3

بررسی کیفی آب رودخانه ی کارون در بازه ی اهواز با استفاده از شاخص کیفی آب

  • کد خبر : 8738
  • 23 بهمن 1396 - 0:00
بررسی کیفی آب رودخانه ی کارون در بازه ی اهواز با استفاده از شاخص کیفی آب

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۳

 

نویسندگان: مژده مددی نیا ، سید مسعود منوری ، عبدالرضا کرباسی ، سید محمد باقر نبوی ، ابراهیم رجب زاده

 

چکیده:

زمینه و هدف : رودخانه کارون پرآب ترین و طولانی ترین رودخانه کشور است که به علت وجود مراکز متعدد صنعتی و زمین های کشاورزی و شهرهای بزرگ در حاشیه ی آن ، موقعیتی راهبردی در منطقه ی غرب و جنوب غربی ایران داشته و پایش بهینه ی کیفیت آب آن یک ضرورت ملی است . این مطالعه با هدف بررسی کیفیت آب رودخانه کارون در بازه ی اهواز، از فروردین تا اسفندماه ١٣٨۶ با بررسی پارامترهای کیفی آب انجام شد.

روش بررسی : برای تجزیه و تحلیل داده ها از نظام شاخص کیفیت آب NSF (سازمان بهداشت ملی امریکا) استفاده شد. بدین منظور از ایستگاه های تعیین شده به صورت ماهیانه نمونه برداری صورت پذیرفته و پارامترهای اکسیژن محلول ، کلیفرم مدفوعی ، pH، اختلاف دما، اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی ، نیترات ، کدورت ، کل فسفات و کل جامدات محلول اندازه گیری شدند و سپس از منحنی شاخص کیفیت هر پارامتر، ارزش کیفی آن محاسبه شد.

یافته ها و نتایج : بررسی نشان داد شاخص کیفیت ماهانه ی آب رودخانه در این بازه در طول مطالعه در گستره ی ٧٠– ۵٧ متغیر بوده و در گروه متوسط قرار می گیرد. شاخص کیفیت آب از ایستگاه اول تا ایستگاه آخر به تدریج کاهش می یابد و ایستگاه کوت عبداله (در پایین – دست ) با شاخص سالانه ۶٢/۵ بدترین و ایستگاه کیان آباد (بالادست ) با شاخص سالانه ی ۶۵/٢۵ بهترین وضعیت را دارد. در  ایستگاه های بالادست به دلایل عدم سرریز فاضلاب های مختلف شهری و بیمارستانی و کارخانه ای شاخص از دامنه کیقی بالاتری برخوردار بوده است و در ایستگاه های پایین دست مثل ایستگاه  منطقه پل سیاه به علت ورود پساب بیمارستانی و وضعیت بستر و خود پالایی که برای ایجاد حاشیه رود خانه و بلوار ترافیکی ساختار تغییر کرده است ،  شاخص کیفیت آب رودخانه  پایین بوده و در ایستگاه آخر نیز به دلایل ورود مجموع پساب های شهری کمترین شاخص کیفی ثبت گردید. کیفیت آب در فصول مختلف نشان داد در فصل پاییز به علت شروع بارندگی و کاهش آلاینده ها بهترین وضعیت و در فصل بهار به دلیل کاهش بارندگی ، وجود دمای مناسب برای رشد کلیفرم ها و نیز افزایش کدورت بدترین وضعیت و را داشته است .

 

واژه های کلیدی: کارون ، اهواز ، شاخص کیفیت آب ، NSF ، آلودگی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی کیفی آب رودخانه ی کارون در بازه ی اهواز با استفاده از شاخص کیفی آب ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.