توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۵ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان : زیبا لوکزاده ، زهره زارع میرکآباد ، محمود مهنام ، سیدحسام هاشمی
چکیده :
مقدمه: کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا یک کاهش شنوایی حسی-عصبی است که در اثر مواجهه با سطوح بالای صدا ایجاد میشود. از آنجایی که لکوموتیورانان در مواجهه با سطوح بالای صدا هستند و استفاده از وسایل حفاظت شنوایی برای آنان نسبتاً سخت است و نیز اینکه لکوموتیورانان نیاز به شنیدن ارتباطات رادیویی دارند، این مطالعه به بررسی وضعیت شنوایی لکوموتیورانان راه آهن یزد پرداخته است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی، روی ۱۵۳ لکوموتیوران انجام شد و نتایج با گروه کنترل که ۱۴۸ نفر کارمند اداری بودند مقایسه شد. پس از انجام معاینه و آزمایش خون، آزمون شنواییسنجی برای هر فرد انجام شد و دادهها با کمک نرمافزار SPSS ویرایش ۱۸مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی لوکوموتیورانان و گروه کنترل به ترتیب ۸.۳±۳۵.۸ و ۶.۳±۳۵.۳ سال بود. شیوع کم شنوایی حسی عصبی در فرکانسهای بالا در بین لوکوموتیورانان ۲۱.۳% (۲۹ نفر) برآورد شد که به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل ۵/۱% (۲ نفر) بود (۰.۰۰۱ >p-value<). فراوانی notch در فرکانسهای بالا در لوکوموتیورانان در گوش راست ۹.۶% (۱۳ نفر) و در گروه کنترل ۲.۹% (۴ نفر) بود (۰.۰۲>p-value) و فراوانی notch در گوش چپ لکوموتیورانان ۱۴% (۱۹ نفر) و در گروه کنترل ۳.۷% (۵ نفر) بود (۰.۰۰۳>p-value). در لوکوموتیورانان میانگین آستانه شنوایی در فرکانسهای بالا در گوش چپ نسبت به گوش راست به طور قابل توجهی بالاتر بود(۰.۰۲=p-value).
نتیجهگیری: سطح بالای صدا در کابین لوکوموتیورانان سبب افزایش میانگین آستانههای شنوایی در فرکانسهای بالا به خصوص ۶۰۰۰ هرتز شده است. همچنین نتایج نشان میدهد که در مواجهه با صدا گوش چپ حساسیت بیشتری نسبت به گوش راست دارد.
واژههای کلیدی : وضعیت شنوایی ، کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا ، لکوموتیوران ، بریدگی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>