کل 26853
0

بررسی نوع و تراکم بیوآیروسل‌ها در هوای یک تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی : ماهشهر ـ ایران ۱۳۹۱

  • کد خبر : 9214
  • 10 شهریور 1396 - 0:00
بررسی نوع و تراکم بیوآیروسل‌ها در هوای یک تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی : ماهشهر ـ ایران ۱۳۹۱

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : مهدی جهانگیری ، مسعود نقاب ، وحید خادمیان ، رضا رستمی ، علی کریمی ، ماندانا آقابیگی ، عباسعلی کسایی نسب

 

چکیده :

زمینه و هدف: فاضلاب حاوی عوامل بیماری‌زای مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و … است که در طی فرایندهای مختلف تصفیه می‌تواند به صورت هوابرد در آمده و هوای اطراف را آلوده کند. این مطالعه با هدف تعیین نوع و تراکم بیوآیروسل‌ها در هوای یک تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی میزان تراکم بیوآیروسل‌ها در بخش‌های مختلف یک تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی با استفاده از روش شماره ۰۸۰۰ موسسه ملی بهداشت و ایمنی امریکا (NIOSH) اندازه‌گیری و با تراکم نقطه مرجع مقایسه شد. برای نمونه‌برداری از هوا از محیط‌های کشت آگار خونی دکسترو آگار و نمونه بردار تک مرحله‌ای آندرسن با دبی L/min 28.3 استفاده شد. مدت زمان نمونه‌برداری به طور متوسط min 10 بود. نمونه‌های جمع‌آوری شده بلافاصله در آزمایشگاه به مدت ۴۸ ساعت در انکوباتور قرار گرفته و سپس مورد شمارش قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین تراکم بیوآیروسل‌های باکتریایی و قارچی اندازه‌گیری شده در کل واحدهای تصفیه‌خانه به ترتیب M±SD) CFU/m3 185.49±۷۳۱.۷۰) و ۱۰.۵۸±۲۸.۴۳ بود که این میزان به ترتیب ۳۵ برابر و ۱.۴۵ برابر تراکم اندازه‌گیری شده در نقطه مرجع بود. اختلاف میانگین تراکم باکتری‌ها در واحدهای تصفیه فاضلاب با تراکم نقطه مرجع از نظر آماری معنی‌داربود.

نتیجه‌گیری: نتیجه این مطالعه نشان داد در مجموع تراکم بیوآیروسل‌ها به ویژه باکتری‌ها از تراکم نقطه مرجع بالاتر بود. بالاترین میزان تراکم بیوآیروسل‌ها در حوضچه هوادهی اندازه‌گیری شد که با استفاده از سیستم‌های هوادهی افشانه‌ای می‌توان میزان انتشار بیوآیروسل‌ها از آن را کاهش داد.

 

واژه‌های کلیدی : بیوآیروسل ، تصفیه خانه فاضلاب ، پتروشیمی ، باکتری ، قارچ

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی نوع و تراکم بیوآیروسل‌ها در هوای یک تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی : ماهشهر ـ ایران ۱۳۹۱ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.