کل 26863
3

بررسی نقش سبک رهبری تحولی و فشار ایمنی-کار در پیش‌بینی نرخ گزارش دهی رویدادهای شغلی

  • کد خبر : 9671
  • 23 خرداد 1396 - 0:00
بررسی نقش سبک رهبری تحولی و فشار ایمنی-کار در پیش‌بینی نرخ گزارش دهی رویدادهای شغلی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : طیبه رحیمی پردنجانی , علی محمدزاده ابراهیمی

 

چکیده :

سابقه و هدف: طبق گزارش های سازمان بین‌المللی کار، حوادث منجر به آسیب در محیط‌های کاری، دارای پیامد‌های ناگوار و نامطلوب انسانی، اجتماعی و اقتصادی می باشد. شناسایی عوامل مؤثر در نرخ رویداد‌های شغلی، می تواند در پیشگیری از آن‌ها مفید باشد. یکی از این عوامل، متغیر‌های سازمانی می باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی متغیر‌های سبک رهبری تحولی و فشار ایمنی-کار به‌عنوان پیش‌بین‌های نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی کارکنان یک شرکت صنعتی بود.

روش بررسی: در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، جامعه آماری کلیه کارکنان صف شاغل در یک شرکت صنعتی بودند. تعداد ۲۶۵ نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان با استفاده از مقیاس‌های سبک رهبری تحولی، فشار کاری ادراک‌شده و نرخ گزارش دهی رویدادها مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹ و در بخش اعتبار یابی از تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرم‌افزار AMOS نسخه ۲۱ استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، ضریب همبستگی بین رهبری تحولی با نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی منفی و معنی دار بود ( ۰.۰۰۰۱>P). همچنین ضریب همبستگی بین فشار ایمنی-کار با نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی مثبت و معنی دار بود ( ۰.۰۰۰۱>P). تحلیل رگرسیون با روش مرحله‌ای نشان داد که به ترتیب متغیر‌های فشار ایمنی-کار و رهبری تحولی می توانند نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی کارکنان را پیش‌بینی کنند ( ۰.۰۰۰۱>R^2=0.283، P).

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر اهمیت سبک رهبری تحولی و فشار ایمنی-کار را به‌ عنوان پیش‌بین‌های نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی نشان می دهد؛ بنابراین توصیه می شود به‌ منظور گزینش افراد برای محیط‌های پرخطر مثل صنایع پتروشیمی و همچنین در دوره‌های آموزشی، بر این متغیر‌ها تأکید شود.

 

واژه‌های کلیدی : نرخ گزارش دهی رویداد‌های شغلی ، رهبری تحولی ، فشار ایمنی-کار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.