توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۲۰ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۷
نویسندگان : معصومه منصوری ، ضیاءالدین باده یان ، محمد پشاآبادی
چکیده :
زمینه و هدف: در پژوهش حاضر، نقش آموزش در افزایش تمایل افراد به حفاظت از پارک شیرین بررسی گردید.
روش بررسی: داده های مورد نیاز با استفاده از مجموع ۲۰۰ پرسشنامه به دست آمد. سه بروشور آموزشی در مورد اکوسیستم پارک شیرین و اهمیت آن در حفظ حیات بشر تهیه گردید. سپس این بروشورها بین ۱۰۰ نفر از بازدید کنندگان برای مطالعه ارائه شد و به ۱۰۰ نفر دیگر نیز به عنوان گروه شاهد هیچ بروشور و توضیحی ارائه نشد. سپس به روش ارزشگذاری مشروط و برآورد تابع رگرسیونی لوجیت اطلاعات تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که میان دو گروه تفکیک شده، تفاوت معنی داری در تمایل به پرداخت جهت حفاظت از محیط زیست پارک شیرین وجود دارد. تابع لوجیت نیز نشان داد که آموزش در گروه دوم اثر معنی داری بر تمایل به پرداخت افراد جهت حفاظت از این اکوسیستم دارد، به طوری که با افزایش هر بروشور حاوی اطلاعات جدید، احتمال افزایش تمایل به پرداخت ۰۱۳/۰ واحد افزوده میشود. تمایل به پرداخت ماهانه هر فرد جهت حفاظت از این اکوسیستم، در گروه اول و دوم بهترتیب معادل ۱۴۴۵۳ و ۲۳۴۲۳ ریال و تمایل پرداخت سالانه هر خا نوار در گروه اول و دوم بهترتیب ۵۵/۶۲۸۷۰ و ۲۹/۱۲۲۵۰۲ ریال برآورد گردید.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، افزایش آگاهی افراد در مورد اهمیت محیط زیستی پارک مورد بررسی، منجر به افزایش قابل توجه تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای بازدید از پارک، جهت حفاظت از این اکوسیستم خواهد شد.
واژههای کلیدی : روش ارزش گذاری مشروط ، پارک شیرین ، آموزش ، پرسشنامه
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی نقش آموزش در حفاظت از محیط زیست (مطالعه موردی: پارک شیرین شهرستان کرمانشاه) ” از لینک زیر استفاده نمایید.