کل 26876
2

بررسی میزان مواجهه با تنش های سرمایی و پاسخ های فیزیولوژیک بدن کارگران مکانیک خودروی شهر همدان

  • کد خبر : 7996
  • 03 مهر 1397 - 0:00
بررسی میزان مواجهه با تنش های سرمایی و پاسخ های فیزیولوژیک بدن کارگران مکانیک خودروی شهر همدان

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان کیوان ساعدپناه ، محسن علی آبادی ، مجید معتمد زاده ، رستم گلمحمدی

 

چکیده :

مقدمه: مواجهه مدوام با سرما یک عامل مخاطره آمیز در محیط های کاری در فصول سرد است. این مطالعه با هدف ارزیابی شاخص های استرس سرمایی و ارتباط آن با پاسخ های فیزیولوژیکی بدن شاغلین مکانیک خودرو در فصول سرد صورت گرفت.

روش کاراین مطالعه توصیفی تحلیلی در زمستان ۱۳۹۵ بر روی ۵۰ نفر از  شاغلین مکانیک خودرو شهر همدان انجام شد. روش انتخاب و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. پاسخ های فیزیولوژیک بدن در حین انجام فعالیت روزانه مطابق با روش استاندارد ۹۸۸۶ISO   اندازه گیری شد. جهت اندازه گیری میزان درصد چربی بدن از کالیپر مدل ۰۱۱۲۸ استفاده شد. همچنین مقاومت حرارتی لباس کارگران برحسب کلو نیز با استفاده از استاندارد ۹۹۲۰ISO   تعیین شد. پارامتر های محیطی هوا  از جمله دمای خشک و سرعت جریان هوا نیز به طور همزمان اندازه گیری گردید. براساس پارامترهای محیطی شاخص های استرس سرمایی از جمله شاخص خنک کنندگی باد و دمای معادل خنک کنندگی تعیین شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار۲۱SPSS صورت گرفت.

یافته ها: در محیط کار شاغلین مکانیک میانگین شاخص خنک کنندگی باد ۴۷/۶۷۹ ± ۴۸۹/۹۷ کیلوکالری بر مترمربع در ساعت، دمای معادل خنک کنندگی   ۱/۸۶۹ ± ۱۳/۷۸ درجه سانتی گراد و شاخص حداقل عایق مورد نیاز ۰/۲۴۶ ± ۲/۰۴ کلو بدست آمد. با توجه به نتایج شاخص های استرس سرمایی، شاغلین در مواجهه با استرس سرمایی قرار دارند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین شاخص های استرس سرمایی با پاسخ های فیزیولوژیکی بدن شاغلین رابطه معنی داری وجود دارد (۰/۰۵P<)، با توجه به ضریب همبستگی بین شاخص های استرس سرمایی با پاسخ های فیزیولوژیک، شاخص حداقل عایق لباس مورد نیاز بالاترین همبستگی را با پاسخ های فیزیولوژیک بدن شاغلین نشان داد. بین درصد چربی بدن شاغلین با دمای عمقی بدن نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت (۰/۳۱۴ r= , ۰/۰۵P<). 

نتیجه گیری: نتایج تایید نمود شاخص حداقل عایق لباس مورد نیاز دارای قابلیت اطمینان بیشتری برای تعیین سطح استرس سرمایی در بین شاغلین مکانیک خودرو است. علاوه براین درصد چربی بیشتر بدن منجر به افزایش قدرت تحمل سرمای شاغلین شده است.

 

واژه‌های کلیدی :  شاخص های استرس سرمایی ، پاسخ های فیزیولوژیک ، کارگران مکانیک

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.