کل 26854
2

بررسی مقایسه‌ای کارایی عملکرد جاذب‌های کیتوزان و کیتوزان اصلاح شده با Fe3O4 در حذف اریترومایسین از محیط‌های آبی

  • کد خبر : 7934
  • 22 آذر 1397 - 0:00
بررسی مقایسه‌ای کارایی عملکرد جاذب‌های کیتوزان و کیتوزان اصلاح شده با Fe3O4 در حذف اریترومایسین از محیط‌های آبی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : محبوبه قدرت ، الهام اسراری

 

چکیده :

زمینه و هدف: استفاده بی‌رویه از آنتی بیوتیکها و راهیابی این ترکیبات به محیط زیست به یکی از نگرانیهای زیست محیطی تبدیل شده است. امروزه جذب سطحی یکی از روشهای کارا و قابل اعتماد در حذف این ترکیبات است. هدف از این پژوهش سنتز کیتوزان –  Fe۳O۴و بررسی مقایسهای کارایی حذف آنتی بیوتیک اریترومایسین از محیطهای آبی توسط این جاذب و کیتوزان است.

روش بررسی: مشخصات ساختاری جاذب سنتز شده با تکنیک‌های TEM،PSA ،  VSM‌مورد آنالیز قرار گرفت‌. پارامترهای مختلف از جمله pH (۱۱۱)، زمان تماس (min ۶۰-۰)، غلظت جاذب‌ها (g/L ۵۱) و غلظت اولیه اریترومایسین (mg/L ۵۰-۵) بر راندمان حذف مورد بررسی قرار گرفت. جهت آنالیز داده‌ها از نرم افزار‌Excel  استفاده شده است‌. از مدل ایزوترم فروندلیچ و لانگمویر ثابت‌های تعادلی و ثابت‌های سینتیکی با استفاده از سینتیک شبه درجه اول و دوم محاسبه گردید.

یافته‌هانتایج حاکی از آن بود که با کاهش pH و غلظت اولیه اریترومایسین، افزایش دوز جاذب‌ها و زمان تماس راندمان حذف افزایش می‌یابد. بالاترین راندمان جذب در pH برابر با ۳ برای هر دو جاذب، زمان تماس  min۳۰ جهت کیتوزان اصلاح شده و  min۵۰ برای کیتوزان، دوز جاذب‌ها  g/L۲جهت کیتوزان اصلاح شده و  g/L۳ برای کیتوزان و غلظت اولیه اریترومایسین برای هر دو جاذب mg/L ۱۰، به‌دست آمد و جذب سطحی اریترومایسین بوسیله هر دو جاذب از ایزوترم لانگمویر و سینتیک شبه درجه دوم پیروی می‌کند.

نتیجه‌گیری جهت حذف اریترومایسین به روش جذب سطحی از کیتوزان اصلاح شده با Fe۳O۴ می‌توان به‌عنوان یک جاذب موثرتر نسبت به کیتوزان استفاده کرد‌.

 

واژه‌های کلیدی : اریترومایسین ، محیط آبی ، کیتوزان ، جذب سطحی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی مقایسه‌ای کارایی عملکرد جاذب‌های کیتوزان و کیتوزان اصلاح شده با Fe3O4 در حذف اریترومایسین از محیط‌های آبی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.