کل 26905
1

بررسی قابلیت تصفیه فاضلاب صنایع قندی در سیستم USBF

  • کد خبر : 9401
  • 16 مرداد 1396 - 0:00
بررسی قابلیت تصفیه فاضلاب صنایع قندی در سیستم USBF

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

دوره ۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۸۷

نویسندگان : مریم احمدی ، حسین گنجی ­دوست ، بیتا آیتی

چکیده :

زمینه و هدف: فرایند USBF یک نوع سیستم لجن فعال متعارف می‌باشد که با یک منطقه غیر هوازی و یک زلال‌ ساز ترکیب و در یک بیوراکتور قرار داده شده ‌است. این فرایند یک سیستم کارآمد جهت تصفیه انواع  فاضلاب­ های مسکونی، بهداشتی، صنعتی و کشاورزی بوده که در این تحقیق هدف بررسی کارائی آن در تصفیه فاضلاب صنایع قندی می­ باشد.

روش بررسی: از یک پایلوت ۶۰ لیتری از جنس پلکسی‌ گلاس شامل سه بخش هوازی به حجم ۳۸ لیتر، غیر هوازی به حجم ۱۴ لیتر و زلال‌ ساز به حجم ۸ لیتر استفاده و ملاس مورد نیاز جهت تهیه فاضلاب خام از کارخانه قند ورامین تأمین شد. در طول دوره، فاضلاب خام وارد بخش غیر هوازی شده و در آنجا با لجن برگشتی از کف مخزن ته‌ نشینی مخلوط می‌گردید. پس از آن، جریان از قسمت زیر زلال‌ ساز بصورت نهر گونه وارد بخش هوازی و سپس پایین زلال‌ ساز می‌شد. در این بخش بستر لجن، لخته‌های لجن را جذب کرده و فاضلاب تصفیه شده از سیستم خارج می‌شد. پس از تکمیل چرخه‌ داخلی، لجن فعال جمع‌آوری شده در کف زلال‌ساز به قسمت غیر هوازی در ابتدای راکتور برگشت داده می‌شد.

یافته­ ها: راندمان حذف  CODبا زمان ماند هیدرولیکی ۲۱ تا ۲۶ ساعت در بخش هوازی و ۸ تا ۱۰ ساعت در بخش غیر هوازی، حدود ۷۷ تا ۹۷ درصد بسته به میزان بارگذاری بارآلی COD در محدوده ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ میلی‌گرم بر لیتر در سیستم متغیر بوده است.

نتیجه­ گیری: راکتور USBF به عنوان یک فرایند تصفیه پیشرفته، قابلیت مناسبی در حذف بیولوژیکی فاضلاب صنایع قندی نسبت به سایر روش­ های ذکر شده در تحقیقات دارد.

واژه‌های کلیدی : لجن فعال ، هوازی ، غیر هوازی ، USBF ، ملاس

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.