کل 26853
2

بررسی عوامل خطر مرتبط با سوانح و حوادث ترافیکی در رانندگان شهر کاشان

  • کد خبر : 32475
  • 19 شهریور 1399 - 14:31
بررسی عوامل خطر مرتبط با سوانح و حوادث ترافیکی در رانندگان شهر کاشان

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۶ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : علی مرادی ، خالد رحمانی ، جلیل حسنی ، حمیدرضا گیلاسی ، فاطمه دارابی

 

چکیده :

سابقه و هدف : ایران یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد جراحات و مرگ‌ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی عوامل خطر مرتبط با حوادث ترافیکی در رانندگان شهر کاشان، ایران بود.

روش بررسی : در این مطالعه مورد شاهدی ۱۵۵ راننده صدمه‌دیده یا فوت‌شده در اثر سوانح رانندگی مرتبط با اتومبیل به عنوان گروه مورد انتخاب شدند و به ازای هر مورد، یک راننده که در همان ساعت و روز هفته از مکان رخداد تصادف عبور می‌کرد، به‌عنوان شاهد انتخاب شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای دو و مدل رگرسیون لجستیک در نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ انجام شد.

یافته ها: در این مطالعه درمجموع ۳۱۰ راننده اتومبیل (در هریک از گروه‌های مورد و شاهد ۱۵۵ راننده) موردبررسی قرار گرفت که ۳۰۴(۱/۹۸ %) نفر آن‌ها مرد و ۶(۹/۱ %) نفر زن بودند. پس از حذف اثر متغیرهای مخدوش‌کننده با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک ارتباط معنی‌دار بین شغل (۲۵/۶=OR)، تحصیلات (۳۳/۸=OR)، عادت رانندگی در شب (۹۱/۴=OR)، عدم استفاده از کمربند ایمنی (۲۶/۵=OR)، سابقه تصادف (۶۳/۲=OR)، سابقه مصرف دارو (۷۰/۳=OR)، وضعیت بینائی (۳۱/۵=OR) و وقوع سانحه رانندگی مشاهده شد.

نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، وقوع حوادث ترافیکی با متغیرهای مختلفی همچون تحصیلات پائین تر، رانندگی در شب، نبستن کمربند ایمنی، سابقه تصادف قبلی و سابقه مصرف دارو ارتباط معنی دار دارد. از نتایج مطالعه حاضر می‌توان در طراحی بهتر برنامه‌های پیشگیری از سوانح ترافیکی و ارتقاء ایمنی معابر عمومی استفاده نمود

 

واژه‌های کلیدی : سوانح و حوادث رانندگی ، رانندگان ، عوامل خطر ، کاشان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.