کل 26847
2

بررسی عوامل تعیین‌کننده حمل‌ونقل مطلوب از دیدگاه سالمندان

  • کد خبر : 8617
  • 11 اسفند 1396 - 0:00
بررسی عوامل تعیین‌کننده حمل‌ونقل مطلوب از دیدگاه سالمندان

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : سعاد محفوظ پور ، منیژه ایرانفر ، الهه عینی

 

چکیده :

سابقه و هدف: تعیین وضعیت حمل‌ونقل در سالمندان، خلاء های موجود را شناسایی می‌کند. مطالعه حاضر باهدف تعیین مشخصه‌های حمل‌ونقل مطلوب از دیدگاه سالمندان صورت پذیرفت.

روشبررسی: در یک مطالعه  توصیفی مقطعی مشخصه‌های حمل‌ونقل مطلوب (فراهمی، مقبولیت، دسترسی، سازگاری، استطاعت مالی) از دیدگاه ۲۰۰ سالمند ۶۰ سال و بالاتر موردبررسی قرار گرفت. جمعیت موردبررسی کلیه سالمندان مراجعه‌کننده به فرهنگ‌سراها و پارک‌های مناطق: شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز شهر تهران بودند که به شکل تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات طرح  با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوی و آزمون مجدد (آلفای کرونباخ ۸۹%) تعیین شد.

یافتهها: ۴۰ درصد از افراد موردبررسی درآمدی زیر یک‌میلیون تومان داشتند. ۴/۷۵ درصد از سالمندان از فراهمی وسایل حمل‌ونقل عمومی اظهار نارضایتی کردند. مشخصه مقبولیت را ۵/۴۵ درصد خوب، دانستند. ۶۰ درصد سالمندان شرکت‌کننده در مطالعه دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی را نامطلوب اظهار کردند. ۴/۷۶ درصد از افراد مشخصه سازگاری را خوب اعلام کردند. مردان سالمند استطاعت مالی خود درزمینه حمل‌ونقل را خوب و زنان آن را ضعیف دانستند.

نتیجهگیری: نتایج مؤید نامطلوب بودن حمل‌ونقل سالمندان می‌باشد. برای دستیابی به حمل‌ونقل مطلوب، برنامه‌ریزی، ضرورت اصلاح زیر ساختار و بهبود وضعیت ترافیکی در مشخصه‌های فراهمی دسترسی بین زنان و مردان و استطاعت مالی در بین زنان بیش از سایر مشخصه‌ها احساس می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی :  حمل‌ونقل ، سوانح ، ترافیکی ، سالمند

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.