کل 26847
4

بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با سلامت روان در پرستاران : یک مطالعه توصیفی همبستگی

  • کد خبر : 48098
  • 10 آبان 1400 - 9:07
بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با سلامت روان در پرستاران : یک مطالعه توصیفی همبستگی

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۳ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : خلیل برهانزهی ، زهرا ابراهیمی ریگی ، الناز یزدان پرست ، سعیده دادپیشه ، هاجره ابرهیمی ریگی

 

چکیده :

زمینه و هدف: تأثیر اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با عاطفه منفی در پرستاران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است؛ با توجه به لزوم یافتن عوامل مؤثر در جهت پیشگیری اختلالات اسکلتی عضلانی، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی با عاطفه منفی در پرستاران شهر ایرانشهر انجام شد.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که در سال ۱۳۹۶ انجام شد. تعداد ۳۳۴ پرستار به صورت سر­شماری وارد مطالعه شدند. ابزارهای جمع­آوری داده­ها فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و پرسشنامه نوردیک بود که به صورت خود گزارشی تکمیل گردید. ابزارهای مورد نظر پس از روان­سنجی مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از آنالیز توصیفی، آزمون رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ انجام شد. سطح معنی داری ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.

یافته ها:  نتایج نشان داد که شیوع استرس در پرستاران نسبت به افسردگی و اضطراب بالاتر بود. بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در پشت و گردن بود. بین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در تمام نواحی بدن به جز پشت و افسردگی، اضطراب و استرس ارتباط معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق مشخص شد که پرستاران درجاتی از افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه کرده اند که می تواند در بروز اختلالات اسکلتی نقش داشته باشند لذا روش های آموزش ایمن‌سازی به پرستاران به منظور کاهش استرس، اضطراب و افسردگی توصیه می شود که نوبه خود می تواند در کاهش شیوع اختلالات اسکلتی و عضلانی مؤثر باشد.

 

واژه‌های کلیدی : پرستاران ، سلامت روان ، اختلالات اسکلتی عضلانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با سلامت روان در پرستاران : یک مطالعه توصیفی همبستگی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=48098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.