کل 26847
3

بررسی ساختار پوشش/کاربری حوزه آبخیز سفیدرود با استفاده از سنجه های بوم شناسی سیمای سرزمین

  • کد خبر : 8636
  • 07 اسفند 1396 - 0:00
بررسی ساختار پوشش/کاربری حوزه آبخیز سفیدرود با استفاده از سنجه های بوم شناسی سیمای سرزمین

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۷ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۴

 

نویسندگان: واحد کیانی ، جهانگیر فقهی

 

چکیده:

زمینه و هدف : آگاهی از انواع پوشش سطح زمین و فعالیت های انسانی در بخش های مختلف و یا به عبارتی نوع کاربری زمین به عنوان داده های پایه برنامه ریزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، به طوری که برای استفاده بهینه از منابع طبیعی در روند توسعه پایدار نیاز به شناسایی منابع اکولوژیک در کوتاه ترین زمان و کم ترین هزینه ممکن احساس میشود. هدف این مطالعه بررسی ساختار پوشش /کاربری اراضی حوزه آبخیز سفیدرود با استفاده از سنجه های بوم شناسی سیمای سرزمین بوده است .

روش بررسی: در این پژوهش ، نقشه پوشش /کاربری اراضی حوزه آبخیز سفیدرود با توجه به هدف مقاله با استفاده از نرم افزار ٩/٢ ArcGIS طبقه بندی مجدد شده و در محیط نرم افزار ٣/٣ ArcView لایه ها به فرمت Grid تبدیل شدند و در نهایت سنجه های مربوطه با استفاده از نرم افزار ٣/٣ Fragstats استخراج گردیدند. سنجه های مورد استفاده در سطح کلاس (کاربری) در این پژوهش سنجه سطح کلاس ، درصد مساحت ، تعداد پهرو، حاشیه کل ، شکل سیمای سرزمین ، بزرگترین پهرو، میانگین سطح پهرو، میانگین شاخص شکل پهرو و  میانگین فاصله اقلیدسی نزدیکترین همسایه بودند.

یافته ها: شاخص تعداد بهره برای اندازه گیری میزان گسستگی کلاس ها به کار میرود که در این پژوهش بیش ترین تعداد پهرو و به عبارتی بیشترین گسستگی مربوط کاربری کشاورزی (۶٩١) و کمترین گسستگی مربوط به کاربری جنگل (٣٠)  بود. بالاترین میزان سنجه شکل سیمای سرزمین مربوط به کاربری مرتع (٣٩/۵۶) بود یعنی پهروه ای کاربری مرتع پراکنده تر هستند و کمترین میزان مربوط به کاربری جنگل (١٠/٧٨) بوده و در واقع پهروه ای جنگل از پراکندگی کم تری برخوردار بوده اند. همچنین ، بالاترین مقدار میانگین فاصله اقلیدسی نزدیکترین همسایه که میزان تکه تکه شدگی پهروه ای یک کاربری را نشان میدهد مربوط به کاربری کشاورزی (۶٧۴٧/٣٢ متر) بود و کم ترین مقدار آن مربوط به کاربری جنگل (٩٠٨/٣٢) بود.

بحث و نتیجه گیری:  میزان تکه تکه شدگی در کاربری کشاورزی بالاترین مقدار است لذا میتوان نتیجه گرفت ارتباط آنها با مجموعه – هایشان قطع شده است و مفهوم آن این است که اراضی کشاورزی نسبت به سایر طبقات یکپارچگی کمتری (تکه تکه شدگی بیشتری) داشته اند. به هر استفاده از منابع تجدید شونده باید به نحوی صورت گیرد که خللی در موازنه محیط ایجاد نکند چرا تغییر در این منابع به دلیل تغییر در ساختار سیمای سرزمین در کارکرد اکولوژیک منطقه تاثیر گذار است . با این وجود به کار گیری اصول بوم شناسی سیمای سرزمین یک ارزیابی اولیه در مقیاس سیمای سرزمین به دست میدهد که در آن ، بر یافتن راهی برای ارزیابی سریع و علمی جهت استفاده از امکانات و خدمات عرضه شده توسط طبیعت در محل تاکید میشود، چون اولویت بندی هر یک از پهروها بر پایه کیفیت آنها استوار است ؛ بنابراین پیشنهاد میشود از اصول بوم شناسی سیمای سرزمین جهت تهیه اطلاعات ساختاری- مکانی به منظور طراحی و برنامه ریزی سرزمین بهره گیری شود.

 

واژه های کلیدی: پوشش /کاربری اراضی ، بوم شناسی سیمای سرزمین ، سنجه ها ، حوزه آبخیز سفیدرود

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی ساختار پوشش/کاربری حوزه آبخیز سفیدرود با استفاده از سنجه های بوم شناسی سیمای سرزمین ” از لینک زیر استفاده نمایید.

فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.