توضیحات :
مجله مهندسی بهداشت حرفه ای
دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶
نویسندگان : سمیرا انصاری ، عطیه سادات قاضی ، سکینه ورمزیار
چکیده :
مقدمه: با توجه به تأثیر رضایت از تجهیزات آموزشی و احساس راحتی و آرامش در حین حضور در کلاس درس بر یادگیری، تمرکز و افزایش بهره وری، لزوم وجود یک پرسشنامه با روایی و پایایی مناسب جهت تعیین رضایتمندی دانشجویان از صندلی های آموزشی احساس میشود. لذا هدف مطالعه ی حاضر طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه ی رضایتمندی دانشجویان از صندلی های آموزشی بود.
روش بررسی: این مطالعه ی توصیفی در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ی رضایتمندی و تعیین نقطه برش آن در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت. به منظور بررسی روایی محتوایی، از دو ضریب CVR و CVI و جهت تعیین پایایی بیرونی و درونی، از روش آزمون-بازآزمون و آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش نیز از منحنی ROC استفاده گردید.
یافته ها: شاخص روایی محتوا ۰.۷۹۸ محاسبه شد که این عدد یک عدد قابل قبول برای پرسشنامه می باشد. آلفای کرونباخ ۰.۷۹۹ و همبستگی بین سؤالات در سری اول و دوم در سطح معناداری قابل قبول بود (۰.۸۲۵=r با ۰.۰۰۰=p-value). در تست تشخیصی ROC، نقطهی برش با حساسیت و ویژگی ۸۰.۹% و ۴۶.۲%، ۳۵.۵ بهدست آمد و سطح زیر منحنی در این نقطه برش ۰.۶۵ بود.
نتیجه گیری: بنا بر نتایج این مطالعه، در بررسی شاخص های روایی و پایایی مرتبط با پرسشنامهی محقق ساخته ذکر شده مشخص گردید که این پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی در بررسی میزان رضایتمندی از صندلی آموزشی برخوردار میباشد و حتی میتوان از آن جهت ارزیابی هر گونه صندلی اداری، دانش آموزی استفاده نمود.
واژههای کلیدی : روایی ، پایایی ، رضایت ، صندلی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>