کل 26859
4

بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ علائم نوروتوکسیک یوروکوئست (EUROQUEST)

  • کد خبر : 42606
  • 01 اردیبهشت 1400 - 4:06
بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ علائم نوروتوکسیک یوروکوئست (EUROQUEST)

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : مرجان فیروزه ، امیر کاوسی دولانفر ، ساجده حسن زاده

 

چکیده :

مقدمه: پرسشنامۀ اصلاح شده یوروکوئست جهت ارزیابی اثرات عصبی و روانی ناشی از مواجهه با حلال آلی استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف ترجمه، اعتبار سنجی و اعتمادیابی پرسشنامه یوروکوئست اصلاح شده به منظور کاربردپذیری آن در ایران انجام شده است.

روش‌بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بر روی۲۰۶ نفر از کارگران صنایع رنگ و نساجی اجرا شد. پرسشنامۀ یوروکوئست اصلاح شده به روش استاندارد ترجمه- باز ترجمه به زبان فارسی، ترجمه و برای بررسی روایی محتوایی، روایی همگرا، سازگاری درونی و تکرارپذیری پرسشنامه، به ترتیب از شاخص CVI، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. برای بررسی روایی همگرا، نتایج حاصل از پرسشنامه، با نتایج آزمون خلاصه معاینه وضعیت روانی (MMSE) و پرسشنامۀ چند بعدی خستگی (MFI) مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج: بررسی همبستگی بین پرسشنامۀ یوروکوئست اصلاح شده با آزمون MMSE و پرسشنامۀ MFI به ترتیب مقادیر ضرایب همبستگی پیرسون۸۶/۰- و ۶۵/۰ را نشان داد که بیانگر همبستگی معنی‌دار زیاد معکوس بین این پرسشنامه با آزمون MMSE (۰۰۱/۰>P)، و همبستگی متوسط مستقیم با پرسشنامۀ MFI (۰۰۱/۰> (Pاست. در بررسی شاخص روایی محتوا (CVI) و ضریب همبستگی درون‌گروهی (ICC) به ترتیب مقادیر ۷۹/۰≤ و ۹۲/۰ به دست آمد، که قابل قبول بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ نهایی (۸۴/۰  ) محاسبه شد.

نتیجه‌گیری: نسخۀ فارسی پرسشنامۀ یوروکوئست اصلاح شده ابزاری کارا برای ارزیابی اثرات عصبی و روانی ناشی از مواجهه با حلال آلی در کارگران ایرانی است.

 

واژه‌های کلیدی : حلال آلی ، پرسشنامۀ یوروکوئست اصلاح شده ، عوارض عصبی و روانی ، روایی ، پایایی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله “بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ علائم نوروتوکسیک یوروکوئست (EUROQUEST)” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=42606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.