کل 26875
3

بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با رضایت شغلی در بین امدادگران جمعیت هلال احمر استان تهران

  • کد خبر : 9468
  • 06 مرداد 1396 - 0:00
بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با رضایت شغلی در بین امدادگران جمعیت هلال احمر استان تهران

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمد حسن نصیری کاشانی ، امیر بهرامی احمدی ، ماشاالله عقیلی نژاد ، مرجان شمس پور ، الهه کبیر مکمل خواه

 

چکیده :

مقدمه: ویژگی های شخصیتی و فردی شاغلان از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت کاری آنها می باشد. مطالعات مختلف نشان داده است که تفاوت های شخصیتی بر نحوه عملکرد و رفتار شاغلان اثر گذاشته، به نحوی که ویژگی های رفتاری کارکنان، اثر بالقوه ای بر شکل دهی جو سازمانی و در نهایت بهره وری سازمان خواهد داشت. آگاهی از شخصیت افراد می­ تواند به مدیران سازمان کمک کند تا افراد واجد شرایط را در پست  ­های مختلف سازمان گماشته و این کار به نوبه خود باعث خواهد شد جابه­ جایی کارکنان کاهش و رضایت شغلی آنان افزایش یابد. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین رضایت شغلی و ویژگی‌های شخصیتی در بین امدادگران جمعیت هلال احمر تهران طراحی شده است.

روش ها: در قالب یک مطالعه مشاهده ای مشاهده ای تحلیلی و به روش مقطعی تعداد ۱۹۹ نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شمیرانات و شهر ری استان تهران وارد مطالعه شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات در این مطالعه از ابزار پرسشنامه نئو برای ارزیابی ویزگی های شخصیتی و پرسشنامه بری فیلد و روث برای ارزیابی رضایت شغلی استفاده شد.

یافته ها: در این مطالعه، ۱۰۲ (۵۱.۳%) نفر از امدادگران از شغل خود رضایت داشته و ۹۷ نفر (۴۸.۷%) نیز از شغل خود رضایت نداشتند. ویژگی شخصیتی با تعهد بیشترین رضایت و امدادگران دارای شخصیت روان رنجور کمترین میزان رضایت را از شغل خود داشتند. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین ویژگی های شخصیتی امداد گران و رضایت مندی آنها از شغل خود وجود داشت.

نتیجه گیری: توجه هر چه بیشتر سازمان به ویژگی‌های شخصیتی افراد و فراهم کردن محیطی که افراد احساس تعهد و پایبندی بیشتری به سازمان داشته باشند، می­ توان زمینه را برای ایجاد عملکرد بهتر کارکنان و در نتیجه بهره ­وری بالاتر در سازمان فراهم نماید.

 

واژه‌های کلیدی : امدادگر ، تعهد سازمانی ، ویژگی شخصیتی ، هلال احمر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.